Het verschil tussen webdesign & webbouw!

Ons team staat klaar om je te helpen

Liever even bellen? Geen probleem!

Webdesign

Om de vraag te beantwoorden wat het verschil is tussen webdesign en webbouw, beginnen we met de uitleg van beide termen. Webdesign vertaalt jouw huisstijl naar de website, door middel van vormgeving en indeling. Het creatieve deel dus. Hetgeen wat jouw bezoekers straks te zien krijgen als ze op jouw website komen. De webdesigner maakt ontwerpen voor de pagina’s en draagt deze – zodra ze door jou goedgekeurd zijn – over aan de webbouwer.

Webbouw

Met een mooi ontwerp ben je pas op de helft. We willen snel kunnen navigeren, we willen ons kunnen inschrijven op een nieuwsbrief en we willen ook direct een product of dienst kunnen afrekenen. Dit is het werk van een webbouwer (ook wel webdeveloper genoemd); het technische deel. Bij webbouw wordt dus een werkende website gemaakt vanuit de ontwerpen. Zoals je misschien wel gemerkt hebt, zit er een groot verschil tussen webdesign en webbouw.

Ontwerpen van een website

Wil je een gebruiksvriendelijke website maken? Dan wordt het aangeraden om hier een grafisch vormgever voor in te schakelen. Een voordeel hiervan is dat de grafisch vormgever alles weet over je huisstijl en waarschijnlijk ook alle geprinte communicatie voor je kan regelen. Een nadeel kan zijn dat grafisch vormgevers niet dagelijks websites bouwen en opleveren, zodat ze waarschijnlijk niet de laatste kennis hebben over wat werkt en wat niet werkt. Bij Cherry weten we wat werkt. Onze specialisten zijn altijd op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen in het vakgebied om zo een optimaal resultaat te leveren.

Een website moet opvallen

Een goede website moet op maat gemaakt worden, die kan je niet even maken in een gratis tool. Je website moet onderscheidend zijn en visueel aansluiten bij jouw huisstijl. Wat zijn jouw wensen voor een website? Wat zijn de wensen van jouw klanten? Welk marketingdoel wil je behalen? Wat doen jouw directe concurrenten online? Dit zijn allemaal belangrijke vragen die samen een praktische checklist vormen voor de basis van jouw website.

7 tips bij het ontwerpen van je webdesign

  1. Verras je bezoekers

Om een website interessant te maken moet hij de juiste content bevatten in combinatie met een goede uitstraling. Ga eens op onderzoek uit naar een andere pagina-indeling, of kijk eens naar een video of een infographic voor op je website. Zo blijf je namelijk je bezoekers verrassen en blijf je ze boeien.

  1. Call-to-action

Wanneer je een ontwerp maakt, is het belangrijk om te kijken waar de klant contact met je kan opnemen of iets kan downloaden. Je wilt natuurlijk met je website klanten genoeg informatie geven om uiteindelijk je dienst of product af te nemen. Zorg dat de contactbuttons op de juiste plekken van je website staan.

  1. Digitaal ontwerp

Digitale ontwerpen zijn anders dan bijvoorbeeld het ontwerpen van een folder. Het is dus belangrijk om te kijken naar de resolutie en de maten van de afbeelding. Er zit namelijk een verschil in wanneer je een website bekijkt via je telefoon of via je computer; een responsief design is tegenwoordig een must.

  1. Design schetsen

Voordat je een designer een ontwerp laat maken. Maak dan eerst zelf een globale indeling met jouw wensen. Dit geeft de ontwerper een richtlijn en kan er rekening gehouden worden met je wensen.

  1. Visuals ter ondersteuning

Voor je vindbaarheid in Google is het belangrijk dat je bij een pagina een foto toevoegt. Verder is een afbeelding ook een mooie visuele ondersteuning die extra uitstraling geeft aan je website. Je kan zelf foto’s maken maar er zijn ook verschillende websites zoals Pexels waar je gratis stockfoto’s af kan halen.

  1. ´Logische´ websitestructuur

Wanneer je een ontwerp maakt voor je website, zorg voor een logische websitestructuur. Kijk eens bij andere sites wat goed werkt. Maak duidelijk wat je hoofdpagina’s zijn, wat de onderliggende subpagina’s zijn en welke pagina’s gekoppeld kunnen worden door middel van interne links. Dit draag tevens bij aan een goede vindbaarheid in Google. Uit kijkonderzoek is gebleken dat westerse bezoekers een website bekijken in een F of Z patroon (beginnen linksboven en scannen zo de website): de belangrijkste informatie moet dus binnen dat patroon vallen.

  1. Teksten schrijven

Om te ondersteunen in paginaoptimalisatie biedt de WordPress plugin Yoast een uitkomst. Deze plugin biedt direct concrete tips op de betreffende pagina om deze optimaal in te richten voor een hogere ranking in Google. Door de stappen van Yoast te volgen is je webtekst SEO geoptimaliseerd en ben je beter vindbaar. Om goed vindbaar te zijn is het belangrijk om een goede titel te hebben bij je landingspagina. Ga eens kijken of het zoekwoord volume heeft. Daarnaast zijn kleinere titels ook belangrijk in je tekst. Zet hier ook zoekwoorden in met volume. Dit draagt bij aan een goede vindbaarheid in Google.

Webdesign en webbouw uitbesteden aan Cherry

Als het goed is begrijp je nu een beetje het verschil tussen webdesign en webbouw. Cherry snapt dat bij het maken van een website er veel specifieke wensen zijn. Wij hebben kennis en ervaring en combineren deze wensen met de behoefte van jouw/de doelgroep. In het gehele proces overleggen we met de klant voor optimaal resultaat. Wij houden daarom nauwkeurig alle ontwikkelingen bij in de roadmap, zodat jij altijd zicht hebt op de voortgang.

Eén vast contactpersoon en een handig Cherry-stappenplan

Bij ons heb je één contactpersoon, dit zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en jij je altijd betrokken blijft voelen. Wij werken ook met een duidelijk stappenplan voor het bouwen van een website, namelijk:

  1. Informatie verzamelen & ideeën uitwisselen
  2. De ideeën verwerken in een website ontwerp
  3. Realisatie ontwerp & Livegang website
  4. Workshop website & Content Management Systeem (CMS)

In deze vier stappen bouwen en designen wij je website. Wil je meer informatie over onze aanpak? Neem dan contact met ons op!

Contact