Zo positioneer je jouw merk in de markt
Ons team staat klaar om je te helpen
Liever even bellen? Geen probleem!
Ben je net een nieuw bedrijf gestart? Heb je een uniek idee en wil je een bedrijf starten? Of wil je groeien met jouw (MKB) bedrijf? Om je als merk sterk te positioneren is het belangrijk om de juiste branding in te zetten. In dit artikel lees je hoe je met de juiste branding jouw bedrijf laat groeien en naar je doelgroep uitstraalt wat je waard bent.Â
Wat betekent branding?
Ligt jouw focus als beginnend ondernemer of MKB-bedrijf ook op het verkopen van jouw product of dienst? Grote kans dat je groeikansen op gebied van marketingcommunicatie dan laat liggen. Branding is een onderdeel van marketing. Bij branding denk je na over de identiteit van je merk, je kijkt naar waar je merk voor staat en wat je wilt uitstralen. Het nadenken over een identiteit is een voorwaarde om je als merk op een onderscheidende manier te positioneren in de markt en tegenover je concurrenten (Pelsmacker et al., 2021).
Dit is het verschil tussen marketing en branding
Het verschil tussen branding en marketing is dat je bij marketing actief verkoopt en promoot waar je product voor staat. Bij branding kijk je naar ‘waar’ je bedrijf of organisatie voor staat. Een mooie vergelijking: Door middel van marketing ‘vraag je iemand uit op date’, branding zorgt ervoor dat die persoon ook ‘Ja!’ zegt.
“Met marketing ‘vraag je iemand op date’, Branding zorgt ervoor dat die persoon ook ‘Ja!’ zegt.”
Dit is waarom branding belangrijk is voor bedrijven die willen groeien
Onder branding verstaan we het bouwen, laden en onderhouden van je bedrijf als merk (Pelsmacker et al., 2021). Door het in kaart brengen van wie je bedrijf als merk is, hoe het zich gedraagt, en in welke omgeving het zich bevindt, zet je je bedrijf strategisch in de markt. Zo kom je tot een uniek concept, onderscheid je jezelf van je concurrenten én kun je gericht en strategisch je doelgroep bereiken. Binnen branding omvat het de strategie en identiteit, het logo en design/uiterlijk (stijl van vormgeving van het merk). Volgens Van den Bosch, de Jong, en Elving (2005) is branding, ofwel de corporate visual identity (CVI), het meest tastbare middel voor bedrijven om hun identiteit te communiceren naar haar stakeholders. Het logo is een van de meest invloedrijkste elementen binnen de CVI (Hynes, 2008). Naast de bedrijfsnaam (merknaam) en het logo, is ook een slogan belangrijk.
Branding in de praktijk: dit is de waarheid achter het merk ‘old amsterdam’
Brandkey: het marketingmodel om je merkpositie te bepalen
Tijdens een merksessies met klanten gebruiken we vanuit Cherry Marketing het zogeheten ‘Brandkey’-model. Dit model is een tool en geeft handvaten voor de basis van een sterke marketingcommunicatiestrategie. Met dit model definiëren we een aantal punten:
- Missie;
- Concurrenten;
- Doelgroep;
- Inzichten;
- Onderscheidende kracht;
- Voordelen;
- Geloofwaardigheid;
- Waarden en persoonlijkheden;
- Om uiteindelijk tot de kern van het merk te komen: de merkessentie.
Zo komen we samen uiteindelijk tot een onderscheidende propositie voor je bedrijf/merk.
Sparringpartner nodig?
Wil je weten hoe je jouw bedrijf het beste kunt positioneren en meer conversie kunt genereren? Cherry Marketing biedt advies op maat op het gebied van marketing, design en website development. We denken graag op strategisch, creatief en technisch gebied met je mee én voor je verder. Vraag geheel vrijblijvend een sparringsessie aan, dan kijken we samen hoe we jouw bedrijf kunnen laten groeien!