Google Analytics onder druk?
Ons team staat klaar om je te helpen
Liever even bellen? Geen probleem!
Als online marketingbureau kunnen we bijna niet meer zonder Google Analytics. Voor degenen die het nog niet weten: Google Analytics is de gratis tool van Google waarmee je het verkeer op je website kunt analyseren. Je kan analyseren waar je bezoekers vandaan komen en wat ze in algemene zin doen op je website. Dit helpt dus enorm wanneer je wilt weten hoe je meer bezoekers naar je website wilt krijgen. Toch staat Google Analytics sinds vorige maand onder druk, omdat ze zouden handelen in strijd met de AVG-regels. Er dreigt zelfs een verbod op Google Analytics te komen. In deze blog vertellen we je wat hier de gevolgen van kunnen zijn, maar ook welke kansen en oplossingen een verbod op Google Analytics bieden.
Waarom wordt Google Analytics verboden?
Voordat we kijken naar de gevolgen is het natuurlijk goed om te weten waarom Google Analytics mogelijk verboden wordt. Zoals gezegd overtreedt het gebruik van Google Analytics de EU-privacywet AVG. Door de AVG heb je als ondernemer verplichtingen bij het verwerken van persoonsgegevens. Jouw klanten, medewerkers en leveranciers moeten weten welke gegevens jij van ze hebt en kunnen voor zichzelf op komen als het gaat om de verwerking van hun gegevens. Je klant kan bijvoorbeeld inzage vragen in opgeslagen data, of een eerder gegeven toestemming intrekken.
In het geval van Google Analytics worden persoonlijke gegevens van websitebezoekers naar de VS gestuurd. Deze gegevens worden niet goed beschermd en kunnen zo bijvoorbeeld bij de Amerikaanse inlichtingendiensten terecht komen zonder jouw toestemming. Google heeft eerder al maatregelen genomen, maar volgens de Europese toezichthouder is dit niet genoeg. Hierom wordt er nu gedreigd met een verbod op Google Analytics.
Wat zijn de gevolgen?
Als eerste is het belangrijk om te vermelden dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat Google Analytics daadwerkelijk wordt verboden. De EU en de VS zijn namelijk nog in onderhandeling over een privacy-deal. De EU wil onder meer nieuwe limieten op hoeveel Amerikaanse veiligheidsdiensten bij de data van Europeanen mogen. Ook wil de EU dat Europese burgers de toegang tot hun data in Amerikaanse rechtbanken mogen aanvechten. De VS wil ondertussen ook haast gaan maken, omdat Amerikaanse bedrijven zoals Google last beginnen te krijgen van de tijdelijke standaardovereenkomsten die de datastroom nu gaande houden.
Tevens is het ook de verwachting dat Google zelf in actie gaat komen. De Europese markt is namelijk erg belangrijk voor Google en ze zullen deze markt zeker niet zonder slag of stoot opgeven. Google zal aanpassingen aan de tool moeten doen om toch aan de privacyregels te voldoen. Dit heeft gevolgen voor bedrijven die Analytics gebruiken, omdat er misschien functies weg zullen vallen, of de tool op een andere manier gebruikt moet worden.
Als blijkt dat Google Analytics straks daadwerkelijk verboden wordt, moet er gekeken worden naar alternatieven. Deze zijn er wel, maar zijn tot nu toe veel minder bekend dan Google. Ook zijn de meeste van deze alternatieven ook gevestigd in de VS, wat er toe zou kunnen leiden dat zij vroeg of laat ook in deze zaak betrokken raken.
Wat zijn de kansen?
Een verbod op Google Analytics betekent ook dat er nieuwe kansen komen. Verschillende bedrijven en aanbieders van analyse tools zullen staan te dringen om de positie van Analytics over te nemen. Zoals gezegd zijn er ook zeker alternatieven. Deze alternatieven zorgen ervoor dat je op een andere manier naar de cijfers gaat kijken, omdat je een andere tool gewend bent. Een frisse blik is nooit slecht en kan zorgen voor nieuwe inzichten. Het is dus raadzaam om je alvast te verdiepen in mogelijke alternatieven voor Google Analytics. Zo kun je snel en adequaat handelen als het daadwerkelijk tot een verbod komt, en kom je niet voor verassingen te staan.
Meer informatie? Neem contact op!
Wil je meer informatie over dit onderwerp of heb je hulp nodig bij het instellen van jouw Google Analytics? Neem dan gerust contact met ons op! Wij zullen je zo spoedig mogelijk van een reactie voorzien en kijken graag naar wat Cherry voor jou kan betekenen!