Wie het brein negeert, verliest
Ons team staat klaar om je te helpen
Liever even bellen? Geen probleem!
Wie het brein negeert, verliest!
Ofwel: hoe het (onderbewuste) brein van grote invloed is op het online gedrag van een websitebezoeker: neuromarketing is goud waard!
Wat is neuromarketing? Hoe reageert een websitebezoeker op het grote aanbod van het internet? Wat bepaalt zijn of haar keuzes?
Hoewel we allemaal van deze tijd zijn, blijkt uit onderzoek dat onze emoties afstammen uit de tijd dat we nog reptielen waren. Lang geleden dus! En dit eeuwenoude fenomeen blijkt doorslaggevend te zijn voor het maken van onze koopkeuzes. De neurowetenschap bestudeert de werking van onze emoties en marketeers pakken dit op in het relatief nieuwe vakgebied ‘neuromarketing‘. Er blijken 6 soorten emoties doorslaggevend te zijn bij de keuzes die we maken als we iets horen, zien, ruiken, proeven en/of voelen. We kunnen digitale technieken nog zo goed beheersen, het is toch echt handig én verstandig om met onze oer-emoties rekening te houden als je jouw bezoekers online beter wilt verleiden dan je concurrent.
Ons brein en onze emoties
Eerst maar eens een kijkje in onze eigen hersenpan. Het menselijk brein heeft zich in miljoenen jaren in 3 fasen ontwikkeld en bestaat uit de volgende delen:
- Het reptielenbrein, ons oudste brein, dichtbij de hersenstam. Dit deel van de hersenen regelt onze instincten en overlevingsdrang. Het regelt onze besluit name. Hoe achterhaald het ook lijkt, hier richten marketingprofessionals zich het meest op! En met name op de oer-emoties ‘pijn’ en ‘angst’.
- Het zoogdierbrein, hier beheersen we onze menselijke zintuigen en ons onderbewuste.
- Het mensenbrein ofwel de neo-cortex, evolutie-technisch het meest recente brein. Hier bevindt zich het bewuste deel, onze ratio, onze wetenschap. Dit stukje brein is gezien de hele evolutieverloop nog zo groen als gras. Als de evolutie in 1 uur tijd afgespeeld kon worden beslaat ze slechts een milli-minuutje van het totaal.
De eerste twee breinen hebben verreweg de grootste invloed op ons gedrag en dus ook op hoe we ‘internetten’. Op het internet laten we ons gedrag en zeker ons koopgedrag sterk leiden door onbewuste emoties.
De meest dominante oer-drijfveer voor neuromarketing? Egoïsme! We willen ons begrepen voelen.
Laten we beginnen in deze serie van “online-emoties” met de sterkste menselijke eigenschap van ons oer-brein: egoïsme. Hoe sociaal we ook willen en kunnen zijn, ons brein is egocentrisch ingesteld en dat komt eenvoudigweg omdat het perfect ingericht is op zelfbehoud, op het behouden van de status quo. Het wil allereerst tevreden zijn over de genomen beslissing en ziet dat het liefst ook bevestigd. Ons reptielenbrein vertelt ons: sta vooral je eigen geluk niet in de weg. Erkenning is hierbij het sleutelwoord
En dat werkt dus ook zo met zoekopdrachten in Google: het gaat er niet om wat de aanbieder vindt of wilt vertellen. Het is de klant die zich begrepen wil voelen en zich erkend wil voelen in de keuze voor jouw dienst of product. Hoe directer de klant zich begrepen voelt, des te sneller ze besluit. Het reptielenbrein heeft daarbij een slecht geheugen. Gebruik dus geen omwegen. Leid niet af. Geef het juiste antwoord op een zoekvraag en je hebt de grootste kans van slagen.
Onze egocentrische drijfveren hebben als doel om de status quo te behouden. Ze zenden ons zogenaamde ‘zie je wel’-ervaringen. Dit zijn ervaringen die je erin bevestigen dat jouw (onbewuste) aangenomen coping stijl (je verdediging, zeg maar), de juiste is. We kopen op emotie en achteraf praten we het goed. Pijn- en angstvermijding is de meest belangrijke uiting van onze oer-drijfveer. Deze drijfveer bepaalt per definitie al onze keuzes. Door als marketeer in te spelen op de ‘pijn’ van de klant trek je de aandacht.
Vervolgens bied je als marketeer jouw oplossing aan. Een voorbeeld om pijn te voorkomen is “als je het vandaag niet koopt, dan koop je het nooit meer zo goedkoop”. Zo ontdekte Domino’s Pizza dat de pijn niet het gebrek aan pizza was, maar de onzekerheid van het tijdstip bij bezorging. Door een bezorgsysteem met ‘tracking’ van de pizza aan te bieden steeg de omzet enorm. Neuromarketing op z’n best!
Een voorbeeld: de bezoeker met een koopintentie
En stel, een persoon heeft besloten weer te gaan hardlopen en heeft hardloopschoenen nodig. Hij heeft een voorkeur voor het merk Nike en het liefst de kleur geel. In dit geval zal de zoekopdracht in Google dus kunnen zijn: Gele hardloopschoenen van Nike voor heren. Hier zit een sterke (koop)intentie achter.
Zodra de bezoeker op een website terechtkomt met veel keus aan schoenen in allerlei soorten en maten, dan is er weinig herkenning. Hij vermoedt dan wel dat de goede schoenen er tussen staan, maar gaat liever verder op zoek naar een directer antwoord, want dat geeft autoriteit. Als diezelfde zoeker op een site komt waarop direct duidelijk is dat dit de specialist is voor gele hardloopschoenen van Nike, is er direct herkenning, is het egoïsme direct bevredigd en zal de bezoeker zich veel eerder geneigd voelen de aankoop te doen. Helemaal als het een eenmalige aanbieding is en anderen ook al interesse hebben. Die anderen kunnen naar de aanbieding fluiten! Oh, die pijn gunnen we graag een ander… Daar kunnen we met ons brein helemaal niets aan doen, zo egocentrisch zijn we nu eenmaal. Heerlijk die erkenning, toch?
Dus, hoe ga jij neuromarketing inzetten?
Aan de slag met je website
Twijfel je aan jouw vindbaarheid en de juiste emotionele verleiding ervan en wil je daar eens met een expert over praten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag met een succesvolle opzet van je website.
Bekijk hier de video voor nog meer uitleg over hoe ons brein werkt en ons oerinstinct: egoïsme.
Bekijk ook onze artikelen met video over gerelateerde onderwerpen:
Wil je meer weten over Google marketing?
Of wil je jouw online marketing compleet uitbesteden?
Neem dan gewoon contact met ons op. Elke goede samenwerking begint met een leuke kennismaking. Bel onze collega Naual vandaag nog en we maken graag een vrijblijvende afspraak. Een berichtje daarvoor sturen via ons contactformulier kan natuurlijk ook.