De indeling van de website
Ons team staat klaar om je te helpen
Liever even bellen? Geen probleem!

Hoe kun je met een relevante indeling van een website meer conversie realiseren?
In onze vorige blog over een optimale vindbaarheid van je website, gaven we aan dat het begrip relevantie een doorslaggevende ranking-factor voor Google begint te worden. Met andere woorden: sluit de content van de website naadloos aan op de specifieke (short én long tail) zoekvragen van jouw publiek? En toont de website zo duidelijk mogelijk het gewenste antwoord? Een goede, relevante indeling van je website helpt daarbij.
Minder aanbod op je website betekent meer resultaat
Als ondernemer wil je geen klanten mislopen en ben je -hoe begrijpelijk ook- geneigd het aanbod op je website zo breed mogelijk te houden. Google werkt, en webbezoekers denken, echter anders. Bijna tegenovergesteld! Een websitebezoeker wil zich bij een eerste aanblik op je website zo snel mogelijk begrepen voelen. Een volledig getoond aanbodoverzicht helpt daar niet bij. Als een webbezoeker door de bomen het bos niet meer kan (of wil) zien, haakt hij of zij snel af. Google signaleert dit en devalueert je website…
Ook psychologisch onderzoek wijst uit dat je met minder aanbod op je website veel meer resultaten behaalt. Onderzoek in een supermarkt heeft aangetoond dat je meer jam verkoopt als je de keuze beperkt. De onderzoekers ontdekten dat er meer klanten bij de jampotten stopten als zij 24 soorten aanboden: 60% tegen 40%. Maar als zij slechts 6 soorten jam in het schap hadden staan, gingen meer klanten over tot aankoop: 30% tegen 3%! Hoe komt dat? Wanneer zij te veel opties hebben, zijn klanten bang de verkeerde keuze te maken en kiezen ze niet of minder snel.
Help je klant daarom met het maken van die keuze. Biedt geen producten of diensten aan die te veel op elkaar lijken en beperk het aantal producten.
Beperk de keuze en pas dat toe op de indeling van je website
Veel websites zijn opgebouwd vanuit het principe om zoveel mogelijk informatie te bieden zoals in het voorbeeld hieronder. Het algemeen hoofdbeeld met daaronder een ruimte voor long copy en rechts 3 items die opvallen met een actiebutton.
Landingspages hebben de ideale indeling
De trend die inspeelt op Google-relevantie is om de indeling om te zetten naar het vertonen van slechts 1 goede aanbieding of onderwerp, zoals in dit schema:
Het hoofdbeeld heeft de juiste koptekst, die direct antwoord geeft op de zoekvraag en toont meteen de aanbieding met de wenselijke actiebutton. De rest van de pagina is besteed aan het tonen van goede afnemerservaringen en eventueel nadere info.
Deze super-specifieke pagina’s worden ook wel landingspagina’s genoemd. Websites zullen steeds meer gaan bestaan uit een verzameling van dit soort “zoekvraag-specifieke” landingspagina’s.
Je moet dus exact weten wat en hoe een klant zoekt
Hoe meer zoekvraag-specifiek, des te meer Google de website als relevant bestempelt en hoger rankt. Steeds meer ondernemers zullen daarom exact willen bepalen hoe hun klanten online zoeken. Zo kunnen ze hun landingspagina’s hierop afstemmen met een goede indeling, een scherp aanbod en een minimale keuze. Online marketingbureaus kunnen daar goed bij helpen.
Bekijk hier de video voor nog meer uitleg over een goede aanzet voor de indeling van een zoekvraag-specifieke website:
Twijfel je aan jouw vindbaarheid en aan de indeling van je website en wil je daar eens met een expert over praten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag met een succesvolle indeling op je website.
Bekijk ook onze artikelen met video over gerelateerde onderwerpen:
Wil je meer weten over Google marketing?
Of wil je jouw online marketing compleet uitbesteden?
Neem dan gewoon contact met ons op. Elke goede samenwerking begint met een leuke kennismaking. Bel onze collega Naual vandaag nog en we maken graag een vrijblijvende afspraak. Een berichtje daarvoor sturen via ons contactformulier kan natuurlijk ook.