Hoe ChatGPT het online landschap verandert

2023

Kun je een blog voor mij schrijven van 500 woorden over de opkomst van ChatGPT? Kun je een idee bedenken voor de verjaardag van mijn kind? Kun je een social media post bedenken voor Koningsdag? Kun je voor mij een motivatiebrief schrijven op basis van deze vacature? 

Vragen waar je voorheen erg lang over na moest denken of uren aan moest werken, kun je nu aan ChatGPT vragen. De komst van deze tool kan je wel eens veel tijd gaan besparen.

 

Wat is ChatGPT?

Laten we beginnen met de mededeling dat deze blog niet is geschreven door ChatGPT, maar dit had zeker wel gekund! Ik had hem kunnen vragen om de gehele blog uit te schrijven of om bepaalde alinea’s of onderwerpen aan te dragen.

Voor degene die nog niet bekend zijn met ChatGPT; het is een (gratis) taalmodel gebaseerd op Artificial Intelligence (AI), ofwel kunstmatige intelligentie. ChatGPT is ontwikkeld door OpenAI met als doel een zelflerend systeem te creëren dat op een zo natuurlijk mogelijke manier vragen beantwoordt. Het gebruikt hiervoor de input van gebruikers, en vrij beschikbare informatie.

GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. Door de teksten die worden ingevoerd te verwerken en vervolgens toe te passen op de volgende gesprekken, maakt ChatGPT zichzelf steeds slimmer. ChatGPT is gespecialiseerd in het voeren van dialogen met de gebruiker. De opkomst van deze tool is baanbrekend en de ontwikkelingen die erbij komen kijken gaan hard. AI wordt inmiddels toegepast in allerlei diverse werkvelden. Van spraak- en beeldherkenning tot zelfrijdende auto’s tot medische diagnoses.

 

De impact van ChatGPT op het online landschap

Ook als marketeer kun je er eigenlijk niet meer omheen. Als brainstorm tool, om mindmaps te maken, als analyse tool of om opzetjes te maken voor teksten. Waar je als mens soms lange tijd bezig bent met het uitwerken van een bepaalde taak of een complexe vraag, is de kans groot dat ChatGPT hier binnen een hele korte tijd een antwoord op geeft. Daarbij komt dat het een slimme tool kan zijn om complexe vraagstukken mee op te lossen.

Het mooie aan dit systeem is dat als je niet direct het juiste antwoord krijgt, je door kunt vragen en je probleem kunt verduidelijken. Hoe beter en duidelijker je vraagstelling, hoe beter het antwoord. Hier ligt dan ook de kracht van Chat GPT: door de conversatie aan de informatie komen die je nodig hebt. Het maakt het zoeken naar informatie een stuk makkelijker en maakt het werk voor veel marketeers een stuk efficiënter.

Toch zijn er ook enkele kanttekeningen bij onze “alwetende” vriend(in). Stel je voor dat je content laat ontwikkelen door tools als ChatGPT. Is je content dan wel zo uniek en net zo persoonlijk als wanneer je dit zelf zou schrijven? Het risico is aanwezig dat je content heel generiek wordt als je veel door ChatGPT laat schrijven. Dit kan slecht zijn voor je SEO-waarde, wat resulteert dat je lager uitkomt in de organische zoekresultaten van Google. Daarnaast zijn menselijke emoties voor ChatGPT moeilijk te achterhalen. Hierdoor is het bijvoorbeeld lastig om een grap te herkennen en om contextueel begrip toe te passen op vragen.

 

Wat betekent dit voor Google?

De zoekmachine van Google kent een enorme populariteit. Google heeft er sinds de komst van ChatGPT een serieuze concurrent bij, zeker omdat Microsoft aandeel heeft in OpenAI. Google zal uiteraard niet verdwijnen, maar zal wel een inhaalslag moeten doen. En daar zijn ze mee bezig. Hun eigen AI-platform Bard is nog in de experimentele fase, maar zal waarschijnlijk snel zijn intrede doen in Nederland. Desalniettemin heeft ChatGPT de potentie om onze manier van zoeken en communiceren al in te zien waardoor hun ontwikkelingen steeds sneller blijven gaan.

 

Van ChatGPT-3 naar ChatGPT-4

Chat GPT-4 is de nieuwste versie van deze AI-tool. De ontwikkelingen staan niet stil en dit laat openAI ook blijken met de release van ChatGPT-4. Net als de eerdere versie, biedt ook deze versie de mogelijkheid om de gebruiker te voorzien van informatie. De voornaamste verandering in ChatGPT-4 is de mogelijkheid tot het invoeren van afbeeldingen. Daarnaast heeft de tool in de afgelopen maanden zichzelf veel bijgeleerd waardoor er meer data beschikbaar is in de nieuwste versie. Ingewikkelde taken kunnen door ChatGPT effectiever en sneller worden uitgevoerd. Op dit moment is ChatGPT-4 alleen beschikbaar onder een premium abonnement.

 

Is ChatGPT de toekomst?

De ontwikkelingen rondom deze tools gaan ontzettend hard. Kunstmatige intelligentie is nu eenmaal een grote technologische ontwikkeling, waar je niet omheen kunt. Bijvoorbeeld om moeilijke vragen te beantwoorden, waar je met alleen Googelen niet uitkomt. Toch is het raadzaam om altijd zelf logisch na te denken en nog andere bronnen na te gaan. Het kan zomaar zijn dat ChatGPT je vraag op een verkeerde manier interpreteert, waardoor hier niet het gewenste antwoord uit voortkomt. Artificial intelligence is een veelbelovende ontwikkeling die steeds met meer verrassingen komt. Toch zijn er veel werkzaamheden die nog steeds menselijke interactie en bijvoorbeeld empathie vereisen. Dit zal de AI-tool voorlopig eerder een hulpmiddel maken dan dat het mensen echt vervangt.

 

Ondanks dat het een grote verandering is voor online marketing, blijft expertise van mensen nodig. Denk aan, branding, storytelling, SEO/SEA, Social media, design, etc. die toch allemaal iets menselijks nodig hebben. Zeker wanneer er een creatief idee moet ontstaan specifiek voor jullie bedrijf. Ook offline marketing is vandaag de dag nog erg belangrijk, waar ChatGPT nog maar weinig in kan betekenen. Wie zorgt er bijvoorbeeld voor dat er een standontwerp komt? Wie stuurt dit naar de fabrikant? En wie zorgt ervoor dat het op tijd op de beurs terecht komt en wordt opgebouwd? Als marketingbureau verdiepen we ons in de klant en zorgen we ervoor dat we precies weten wie jullie doelgroep is en wat hen beweegt. Mede op basis van deze informatie creëren we een onderscheidende strategie. Door de persoonlijke band die we met de klant opbouwen weten we wat er bij een bedrijf past en wat niet. Iets wat een marketingbureau onderscheid van een AI-tool.

 

Hoe kijken jullie aan tegen de komst van ChatGPT en de ontwikkelingen van Artificial Intelligence? Hoe snel denken jullie dat deze ontwikkelingen gaan en zullen ze menselijke arbeid gaan vervangen? Een account aanmaken bij ChatGPT-3 is gratis.

 

Kortom, ChatGPT is een waardevolle aanvulling om ons werk nóg beter te kunnen doen! Interesse in een nieuwe website, branding of wil je jullie marketing naar een hoger niveau tillen? Klik HIER voor meer informatie of neem gerust eens contact met ons op door te bellen naar: 085 0299 110.

Redactie
Contact