Het belang van offline marketing in een online tijdperk
Ons team staat klaar om je te helpen
Liever even bellen? Geen probleem!

De wereld om ons heen veranderd continu. Zeker in de afgelopen 30 jaar met de toegankelijkheid en groei van het internet, is het dagelijks leven erg veranderd. Mede door de opkomst van zoekmachines, websites en sociale media heeft dit ook het marketingvakgebied op zijn kop gezet. De komst en groei van het internet heeft een grote invloed gehad op de manier waarop we communiceren, informatie vergaren en zakendoen. Desondanks deze ontwikkelingen is ook offline marketing vandaag de dag nog steeds onmisbaar binnen een goede marketingstrategie. Welke voordelen biedt offline marketing ten opzichte van online marketing? En wat zijn enkele effectieve strategieën voor traditionele marketing die bedrijven kunnen gebruiken?
In de steeds veranderende wereld van digitale technologieën en online marketingstrategieën kan het gemakkelijk zijn om de kracht en relevantie van offline marketing over het hoofd te zien. Toch zijn er nog steeds veel waardevolle kansen in de wereld van offline marketing.
Online marketing vs offline marketing
Online marketing en offline marketing zijn twee verschillende soorten marketing die elkaar versterken. Online marketing maakt voornamelijk gebruik van digitale kanalen zoals websites, sociale media, e-mailmarketing en zoekmachineoptimalisatie om merkbekendheid te vergroten, leads te genereren en interactie met het publiek te creëren. Binnen de online marketing zijn veel gegevens meetbaar en het zorgt ervoor dat je een specifieke doelgroep kan bereiken.
Daarentegen richt offline marketing zich op traditionele tactieken zoals bedrijfsinterieur, beurzen evenementen, congressen, signing van pand, flyers, brochures, printadvertenties, direct mail, televisie- en radioreclame, billboards, directmail en sponsoring. Het biedt tastbaarheid, persoonlijk contact en een unieke merkbeleving die moeilijk te repliceren is in de digitale wereld. Kortom, offline marketing is gericht op het bereiken van mensen in de fysieke wereld, in tegenstelling tot online marketing dat gericht is op het bereiken van mensen via digitale media.
Hoewel online marketing de laatste jaren een enorme populariteit kent, blijft ook het offline gedeelte een cruciale rol spelen in het opbouwen van een merk, het creëren van fysieke interacties en om doelgroepen te bereiken die minder actief zijn online.
Waarom offline marketing
Tegenwoordig is het makkelijk om te denken dat online marketing de meest effectieve manier is om je doelgroep te bereiken, maar het is goed om te erkennen dat ook traditionelere marketing een belangrijke rol speelt in het succes van veel bedrijven. Een groot voordeel van offline marketing is dat het vaak persoonlijker is dan online marketing. Bij beurzen, evenementen of andere netwerkbijeenkomsten kun je direct contact maken met potentiële klanten. Door iemand fysiek in de ogen te kijken ontstaat veel meer vertrouwen en vergroot je de gunfactor voor een grote deal.
Offline marketing kan ook de naamsbekendheid van je merk vergroten. Het effect van televisie- en radioreclame draagt bij aan een landelijke naamsbekendheid, maar ook abri’s en andere buitenreclame dragen daaraan bij. In een lokale gemeenschap kun je merkloyaliteit vergroten door sponsoring van (sport)evenementen of maatschappelijke initiatieven. Dit helpt bij het opbouwen van een positief imago en mond-tot-mondreclame.
Een ander voordeel is dat het je de mogelijkheid biedt om meer creativiteit toe te passen in je marketingstrategie. Met behulp van fysieke materialen, zoals print en drukwerk, kun je op een creatieve en opvallende manier je boodschap overbrengen. Dit kan helpen om je merk te onderscheiden van concurrenten en potentiële klanten te overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.
Voorbeelden van de grote namen
Van kleine tot grotere bedrijven, offline marketing wordt geregeld ingezet om de doelgroep te kunnen bereiken. Eén van de bekendste voorbeelden is het grote Intertoys speelgoedboek. Ieder jaar rond oktober valt het boek bij miljoenen huishoudens op de deurmat en gaan kinderen massaal aankruisen wat ze voor de feestdagen graag als cadeau zouden willen. Mensen krijgen het boek fysiek thuis en worden gelijk herinnerd aan het feit dat er cadeaus ingekocht moeten worden. Sinds de komst van het eerste exemplaar in 1987 is het boek door de jaren heen flink veranderd.
Ook de bekende Coca-Cola campagne waar er flesjes in de winkels werden verkocht met veel voorkomende namen erop, sloegen onwijs aan. Met de campagne ‘Share a Coke’ konden consumenten flesjes met hun eigen naam of de naam van een geliefde vinden en delen. Het creëerde een gevoel van persoonlijke betrokkenheid en resulteerde in mond-tot-mondreclame.
Ook bij Cherry Marketing hebben we specialisten in dienst die al voor veel mooie merken een offline marketingcampagne hebben mogen opzetten en realiseren. Onder meer voor de beddenspeciaslist Sleepwell uit Bussum. Naast het realiseren van een logo, huisstijl, website en online marketing, hebben we onder meer de signing van het pand en hun winkelinterieur mogen verzorgen. Het samenspel van online en offline creëert een succesvolle marketingcampagne.
Offline marketing tips
Offline en online marketing staan niet tegenover elkaar, maar versterken elkaar juist. Beide hebben andere eigenschappen en resultaten in een marketingstrategie. Het is daarom belangrijk om neutraal vanuit een marketingstrategie te kiezen voor de gewenste doelstelling. Er bestaat geen ideale verhouding tussen offline en online marketing. Dit is per branche weer anders. Internationale bedrijven sluiten hun deals bij netwerkevenementen terwijl een andere branche het moet hebben van online zoekverkeer. Beide bedrijven hebben altijd te maken met offline én online marketing. Het kan handig zijn om bepaalde offline marketing trends in de gaten te houden en om te kijken wat er eventueel werkt voor jullie als organisatie. Zeker in combinatie met een online strategie zorg je ervoor dat je op alle vlakken je winst behaald en je geen kansen laat liggen.
Offline marketing is van grote waarde voor jouw organisatie. Er zijn vele traditionele kanalen die verstandig zijn om in te zetten om je doelgroep te bereiken. Benieuwd geworden hoe onze marketingspecialisten jouw organisatie kunnen helpen? Klik HIER voor meer informatie en of neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.