Huisstijl ontwerpen

De gouden M van McDonald’s, de geel met rode schelp van Shell en de oranje leeuw van de ING. Iedereen kent de bekende logo’s. Zelfs zonder ook maar de merknaam erbij te vermelden weet je direct bij welk merk het logo hoort. Het roept een bepaald gevoel op en zorgt voor herkenning. Een logo is een belangrijke schakel in je huisstijl. Het ontwerpen van een effectieve huisstijl gaat echter verder dan alleen een logo en kleurenpalet. Het is de visuele identiteit die de essentie van een merk vastlegt en consistentie uitstraalt in alle communicatie-uitingen die je als bedrijf doet. Of het nu gaat om een grote multinational of een start-up bedrijf, het ontwikkelen van een huisstijl die de juiste boodschap overbrengt en een blijvende indruk maakt, is van cruciaal belang.

Wat valt er onder huisstijl?

Het is essentieel om op voorhand te bedenken wat je als bedrijf wilt uitstralen met je huisstijl. Hiermee creëer je immers je eigen identiteit. Verschillende elementen samen vormen de huisstijl van je bedrijf. Het meest herkenbare element hierin is het logo ontwerp. Dit is een grafisch symbool dat de kernidentiteit van het merk vertegenwoordigt. Het bedrijfslogo kan zowel een woordlogo als een beeldlogo zijn. Het logo is meestal opgemaakt aan de hand van het kleurenpalet. Ook dit is een belangrijk onderdeel van het huisstijl ontwerp. Deze kleuren worden consistent gebruikt in alle communicatiemiddelen van het merk. Ook typografie, grafische elementen en fotografiestijl zijn hierin onmisbaar. 

Wat is een huisstijlhandboek?

Het hebben van een logo ontwerp en huisstijl is cruciaal omdat het onder meer zorgt voor een merkidentiteit. Je kunnen onderscheiden van de concurrentie en kunnen opvallen, zorgt ervoor dat je herkenbaar bent voor de doelgroep. Door je logo en huisstijl toe te passen op iedere communicatie uiting zorg je voor een professionele uitstraling en blijf je consistent. Het hebben van een goed logo en herkenbare huisstijl spelen een essentiële rol bij het opbouwen en versterken van een merk.  

Een huisstijlhandboek is een belangrijk document waarin de richtlijnen en stijlregels van de visuele identiteit van een merk worden vastgelegd. Het handboek biedt een gedetailleerd overzicht van logovarianten, kleuren, stijlelementen en typografie. Ook hoe je al deze elementen toepast is in het huisstijlhandboek opgenomen. Door deze richtlijnen te definiëren, wordt duidelijkheid gecreëerd voor zowel interne medewerkers als externe partijen over de juiste manier van visuele communicatie. In het huisstijlhandboek wordt nauwkeurig beschreven hoe het logo moet worden toegepast bij onder meer het gebruik van alternatieve versies. Daarnaast zijn ook de specifieke kleurcodes, typografie en andere grafische elementen opgenomen in het handboek voor consistentie en uniformiteit. Het hebben van een huisstijlhandboek en het naleven van de inhoud is voor een bedrijf erg belangrijk. Je wilt namelijk herkenbaar zijn en blijven voor de doelgroep.

Bescherm je merk met een huisstijl

Bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl is het belangrijk om consistent te zijn met alle communicatie uitingen. Ieder aspect van de visuele identiteit moet op elkaar zijn afgestemd. Zowel de fysieke als de digitale uitingen moeten op elkaar zijn afgestemd en dezelfde boodschap uitdragen. Of het nu gaat om de website, drukwerk of social media, de huisstijl moet overal in worden doorgevoerd. Consistentie hierin zorgt er namelijk voor dat je als merk herkenbaar bent. Het versterkt het vertrouwen van de klant en roept een bepaald gevoel op. Daarom is het van belang dat het huisstijl ontwerp flexibel genoeg is om te worden toegepast op verschillende media en formaten, maar dat het wel te allen tijde de herkenbaarheid behoudt.  

Hoe kunnen wij jou helpen met het ontwerpen van een huisstijl?

Binnen het vakgebied van grafische vormgeving zijn de huisstijlontwikkelingen voortdurend in beweging. Bij Cherry vinden we het van groot belang dat er een huisstijl design gecreëerd wordt die de essentie van jouw merk vastlegt en een blijvende indruk achterlaat bij jouw doelgroep. Voor de slaapspecialist uit Bussum, genaamd Sleepwell, heeft Cherry onder meer een logo en huisstijl ontwikkeld. De basis van de grafische vormgeving komt voort uit de nieuwe huisstijl die door Cherry is ontwikkeld. Naast het leveren van logobestanden en briefpapier, hebben we een uitgebreide huisstijlhandleiding opgesteld om ervoor te zorgen dat de huisstijl consistent wordt toegepast in alle andere communicatiemiddelen. Deze handleiding fungeert als waardevol referentiepunt om de huisstijl te waarborgen in nieuwe uitingen. Een huisstijl ontwikkelen die perfect aansluit bij de visie, waarden en doelen van jullie bedrijf. Dat is het doel! 

 

Bij Cherry Marketing begrijpen we de voortdurende veranderingen in ons vakgebied en de diverse mogelijkheden om resultaten te behalen. Als full-service marketingbureau hebben we met trots meer dan 8800 klanten geholpen bij het realiseren van hun doelen. Ook interesse in een nieuwe huisstijl of hebben jullie hulp nodig bij jullie merkidentiteit? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier of bel ons op 085 0270 270. We kijken ernaar uit om samen te werken en jouw merk naar nieuwe hoogten te brengen. 

Wil je hulp van een specialist bij jouw online marketing?

Cherry kan dit realiseren. Wij nodigen je van harte uit voor een vrijblijvend adviesgesprek om de online marketing mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken. Bel ons gerust!

Neem contact met ons op

Contact