Wat is branding?

Hoe kan goede branding bijdragen aan het succes en de groei van een bedrijf? Als merk wil je opvallen en herkenbaar zijn voor je doelgroep. Zeker in dit tijdperk waarin er enorm veel concurrentie is, blijft het essentieel om een sterk merk neer te zetten. Of het nu gaat om een product, dienst of bedrijf, branding speelt een essentiële rol bij het definiëren en positioneren van een onderscheidende identiteit. Branding gaat verder dan enkel het visuele plaatje; het is een strategisch proces dat de essentie van een merk vastlegt en een emotionele verbinding creëert met de doelgroep. Branding vormt de essentie van succes en groei voor veel bedrijven, maar op welke manier kun je branding het beste inzetten? En welke bedrijven weten precies hoe dat moet?  

Wat is de definitie van branding?

Alhoewel de definitie van branding door de jaren heen erg is veranderd, is branding vandaag de dag veel meer dan alleen maar een logo, huisstijl of een merknaam. Het is de ziel en persoonlijkheid van een merk. Het draait om het merkverhaal dat verteld wordt. Het is de kunst van het creëren van een onvergetelijke indruk en de emotie die blijft hangen bij het publiek. Branding is het geheime ingrediënt dat een gewoon product of een eenvoudige dienst omtovert tot een ervaring die mensen willen omarmen.

Bij branding komt veel meer kijken dan de meeste mensen in eerste instantie denken. Het gaat om de waarden die mensen hangen aan een bedrijf en dit kan zowel online als offline worden ingezet. In deze veeleisende wereld is het neerzetten van een krachtig merk essentieel om een waardevolle positie te veroveren en te behouden in de gedachten en harten van de consumenten. In het begin kan het lastig zijn om vanuit niets iets op te moeten bouwen. Het is hierin belangrijk om je bedrijf onderscheidend te maken ten opzichte van de concurrentie. Uitmuntende branding kan namelijk bijdragen aan de bekendheid van een merk.   

Voorbeelden van goede en slechte branding

Vele grote namen zetten branding al lange tijd in en zijn hier ook zeer succesvol mee geworden. Het gevoel dat mensen bij een merk krijgen speelt hierin een belangrijke rol. Een voorbeeld hiervan zijn de grote voetbalclubs. Onder meer clubs als Ajax en FC Barcelona weten goed gebruik te maken van branding door onder meer merchandising in te zetten. Wanneer je het stadion van FC Barcelona bezoekt, kom je niet zomaar bij een voetbalveld aan. Tijdens je bezoek aan Camp Nou word je écht meegenomen in de geschiedenis van FC Barcelona, waarin je de bekers kan aanraken, oude voetbalschoenen kan zien, meer te weten komt over de club, in de kleedkamers mag kijken en uiteindelijk ook het veld op kan. Door fysieke promotieartikelen te verkopen zoals onder meer pennen, T-shirts en voetballen met hierop het logo, zorgen ze voor een specifiek gevoel bij de bezoekers. Zoals hun pay-off al zegt; ‘Més que un club’, oftewel: meer dan alleen een club. Dat is ook precies wat ze met hun branding, merknaam en communicatie uitstralen. Een sterk merk dat een bepaald gevoel oproept.  

Een ander merk dat het concept van branding helemaal heeft begrepen iets dichter bij huis is Rituals. Rituals is een Nederlands merk dat bekend staat om zijn luxe verzorgings- en welzijnsproducten. Het merk heeft een rustgevende en zen-achtige uitstraling gecreëerd met behulp van minimalistische verpakkingen, het gebruik van natuurlijke ingrediënten en aandacht voor detail. Rituals heeft zich gericht op het creëren van een merkbeleving rondom ontspanning en zelfverzorging. Met onder meer hun winkels die hierop zijn ingericht en hun merkbeleving zorgen ze ervoor dat ze een sterk merk zijn tussen alle andere verzorgingsmerken.   

Toch zijn er ook bedrijven die niet helemaal inzien hoe branding werkt en hoe ze hier op de juiste manier invulling aan moeten geven. Dit bleek onder meer uit de Pepsi reclame uit 2017 die veel kritiek kreeg. Met deze reclame probeerde Pepsi een boodschap van eenheid en harmonie over te brengen, maar werd al gauw als ongepast beschouwd vanwege het feit dat Kendall Jenner een demonstratie ‘oploste’ door een blikje Pepsi Cola aan een politieagent te geven. Dit werd gezien als een poging om serieuze kwesties van sociale onrechtvaardigheid te bagatelliseren en te versimpelen. Voor veel mensen kwam het over alsof Pepsi probeerde te profiteren van de conflicten die zich rond die tijd afspeelde. Dit is voornamelijk tegenstrijdig omdat ze zichzelf afzijdig houden van de meeste politieke discussies. Ook bepaalde culturele toe-eigening zorgde voor veel ophef. Pepsi bood verontschuldigingen aan en haalde de reclame offline. Een goed imago komt immers te voet en gaat te paard.  

Wat is rebranding?

Naast branding is ook rebranding een belangrijk onderdeel binnen de wereld van marketing. Het kan voorvallen dat bedrijven op een bepaald punt komen en besluiten om hun volledige branding en strategie om te gooien. Dit kan verschillende redenen hebben. Het kan zo zijn dat een merk niet meer goed in de markt ligt of bijvoorbeeld genoodzaakt is om met de tijd mee te gaan. Het kan ook zijn dat er een overname heeft plaatsgevonden of dat het merk zich wil richten op verschillende doelgroepen.

Onder meer McDonald’s heeft in de afgelopen jaren de branding flink onder de loep genomen en aangepast. Door de rode kleur in het logo aan te passen naar groen, wou McDonald’s af van het fastfood idee en overgaan op een gezonder uiterlijk. Met nieuwe kleuren en een milieuvriendelijkere aanpak wil McDonald’s meegaan met de tijd. Bepaalde kleuren kunnen onbewust van invloed zijn op het gedrag van consumenten. McDonald’s heeft met deze kleurverandering de intentie om het gedrag van consumenten onbewust te beïnvloeden en geleidelijk aan positievere associaties in ons hoofd op te wekken. Zowel het logo, als de huisstijl en de inrichting van de restaurants zijn allemaal mee veranderd sinds de rebranding. Ondanks dat McDonald’s met het doorvoeren van deze veranderingen meegaat met de tijd levert het ook vraagtekens op. Zijn ze wel echt zo milieuvriendelijk en groen als dat ze pretenderen te zijn of is er sprake van greenwashing. Wat denk jij?   

Wat kan branding betekenen voor jouw bedrijf?

Branding kan gezien worden als een belangrijk onderdeel binnen de marketing. Het heeft vele voordelen voor jouw bedrijf. Niet alleen zorg je ervoor dat je als bedrijf herkenbaar bent, ook kan je een bepaalde kwaliteit en waarde uitstralen. Branding is de complete identiteit van een bedrijf. Met een sterke merkidentiteit kun je je immers onderscheiden van de concurrentie. Daarnaast draagt branding bij aan het opbouwen van een klantrelatie.

Een solide branding strategie zorgt voor vertrouwen en betrouwbaarheid. Dit kan resulteren in loyale klanten die herhaaldelijk jullie product of dienst zullen aanschaffen. Met branding maak je van een klant een fan. Ook content speelt een essentiële rol in branding doordat het merken de mogelijkheid biedt om waardevolle informatie te delen met hun doelgroep, waardoor ze een diepere verbinding kunnen opbouwen. Goede branding is dus onmisbaar binnen ieder succesvol bedrijf.  

Hoe kunnen wij helpen met jouw branding?

Bij Cherry Marketing hebben we al diverse klanten geholpen met een strategie voor branding. Onder meer voor onze klant Comfort Bouwblok hebben we gewerkt aan de juiste branding. Door de doelgroep goed in kaart te brengen en hier een strategie voor te maken heeft Cherry ervoor gezorgd dat dit product met een goed verhaal beter gepresenteerd kon worden in de markt. Ook de merknaam en het logo zijn door Cherry bedacht. Bekijk het project hier! 

Bij Cherry Marketing beseffen we dat het vakgebied continu verandert en dat op verschillende gebieden resultaat te behalen valt. Als full-service marketingbureau hebben we meer dan 8800 klanten geholpen met onder meer de realisatie van een website en de perfecte branding. Meer weten over de mogelijkheden op het gebied van branding? Ontdek hoe we jouw merkidentiteit kunnen versterken, waardevolle content kunnen creëren en je verder kunnen helpen. Plan gerust een afspraak met ons via het contactformulier of bel ons op 085 0270 270.  

 

Wil je hulp van een specialist bij jouw online marketing?

Cherry kan dit realiseren. Wij nodigen je van harte uit voor een vrijblijvend adviesgesprek om de online marketing mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken. Bel ons gerust!

Neem contact met ons op

Contact