Wie snel op Google wil scoren, kiest voor SEA

Wie haast heeft om omzet te halen via Google, plaatst er advertenties. Dat lijkt op het eerste gezicht heel eenvoudig. Toch horen daar zeker een aantal spelregels bij. We vertellen er graag over, want het laatste wat wij willen is dat jij veel betaalt aan Google maar ontevreden bent over je conversie-resultaten. Hier lees je vele tips, de do’s en zeker ook de don’ts voor goede SEA marketing!

Goede zoekwoorden zijn de basis
Of je nu SEA of SEO of beiden wilt inzetten, elke online campagne valt of staat met een gedegen keyword-onderzoek. Als je zelf nog niet goed weet op welke keywords je de focus moet leggen, kunnen detectie-tools als Ranktracker en Google zoekwoordenplanner uitkomst bieden. Google geeft je graag inzicht welke keywords nu interessant zijn én kan herkennen waar nog nieuwe kansen liggen. Een handige online marketeer selecteert met de juiste detectie-tools de meest kansrijke zoekwoorden. Helaas zijn de meest populaire woorden het duurst. Je zult daarom altijd een zorgvuldige afweging moeten maken tussen kans en kosten. Ons advies daarbij is: zet niet te breed in en laat je niet verleiden. Beperk bewust het aantal keywords. Durf te kiezen. Bepaal bijvoorbeeld ‘slechts’ 3 zorgvuldig geselecteerde termen en ga ervoor! Stel daarbij je commerciële doelen en (maximale) investering in dit soort advertentiecampagnes goed vast. Elke investering heeft grenzen nodig, zo ook bij adverteren op Google waar de mogelijkheden grenzeloos lijken te zijn maar evenzo de bijhorende kosten.

Relevante advertenties, bestemmingspagina’s en geduld
Als de juiste zoekwoorden vastgelegd zijn, is het noodzakelijk om deze eerst op een goede wijze in je eigen website te verwerken of om er specifieke landingspages voor te maken met de juiste titels en interessante call-to-actions. Google beloont je met een goede ranking niet alleen door wat je ervoor betaalt maar ook op basis van de relevantie van de advertentie en de kwaliteitsscore van de bezoekers erop. Dit vereist vooraf nogal wat huiswerk voor een optimale bestemmingspagina. En zo zijn er vooraf nog meer SEA-instellingen “achter de schermen” nodig. Hieronder sommen we een aantal do’s en don’ts op.
Heb je eenmaal alles goed ingesteld dan ga je van start met adverteren en wil je als ondernemer natuurlijk het liefst direct resultaat zien. Google vraagt je echter toch om wat geduld. Een campagne heeft wat ‘inleestijd’ nodig en vereist stelselmatig goede analyses. Het is een spel dat je op de achtergrond continu moet polijsten en verfijnen, totdat de campagne letterlijk gaat lopen en de juiste conversie oplevert.


Do’s voor Search Engine Advertising in Google

#1. Besteed voldoende tijd aan zoekwoordenonderzoek.
Het succes van je advertentie is voor een groot gedeelte afhankelijk van de zoekwoorden die je hebt gekozen. Gebruik professionele zoekwoordendetectie-tools hiervoor.
#2. Schrijf je bestemmingspagina zo actief en specifiek mogelijk
Gebruik een activerende schrijfstijl, zonder te overdrijven, met relevante informatie, `recht op je doel af`, zonder verdere afleiding en zo specifiek mogelijk. Sluit af met een duidelijke call-to-action, bijvoorbeeld: “Bestel nu…” of “Schrijf je nu in voor…”.
#3. Stel meerdere tekstvarianten voor de SEA-advertenties samen.
Door een aantal advertentie-varianten op te stellen en in te zetten en hun resultaten zorgvuldig te analyseren, krijg je inzicht in advertenties die aanslaan. En misschien nog wel belangrijker: welke niet genoeg converteren. Zo blijf je gestaag doorgaan met analyseren. Bezoekerspubliek is grillig en ook Google blijft veranderen. Gebruik professionele tools, die het klikgedrag van je bezoekers tot op de pixels nauwkeurig in beeld brengen.
#4. Stel je SEA tekst samen op de wie, wat, waar en hoe-vragen.
Hierdoor weet je zeker dat een bezoeker alle benodigde informatie krijgt om tot een doorklik over te gaan.
#5. Vermeld indien mogelijk de prijs in je advertentie.
Hiermee creëer je vertrouwen en herkenning.
#6. Gebruik Dynamic Keyword Insertion in je advertentie.
Dynamic Keyword Insertion is een geavanceerde Google Ads-functie waarmee je de advertentietekst dynamisch laat bijwerken. Met DKI wordt één van de gekozen zoekwoorden toegevoegd aan de tekst. Het weergegeven zoekwoord in de advertentie is afhankelijk van de ingegeven zoekterm door de zoeker.
#7. Ga voor een van de topposities in de Google zoekresultaten.
Een top 1 positie voor een advertentie is niet altijd de meest succesvolle. Bij betaalde advertenties scant een bezoeker de vier bovenste advertenties. Daarna maakt hij een keuze op welke advertentie hij door gaat klikken. Advertenties onderaan de pagina scoren een stuk minder.
#8. Timing is alles. Zorg dat Google je advertentie op de juiste momenten weergeeft.
Zorg dat je je advertentie op de juiste momenten weer laat geven. Als je merkt dat je doelgroep vooral in de avond online gaat shoppen, kun je het beste in de avond adverteren.
#9. Stel je grenzen vast
Bescherm je zelf en leg jezelf duidelijke grenzen op. De verleiding om door te gaan binnen alle opties van Google SEA is groot. De inkomsten bij Google in plaats van bij jezelf kunnen dan oplopen. Door jezelf doelen in te stellen, kun je goed analyseren in welke mate jouw advertenties jouw conversiedoel bereiken.
#10. Google is groot maar zeker niet alles
Beoordeel naast betaalde Google SEA ook altijd andere betaalde online advertentiemogelijkheden zoals bij LinkedIn en Facebook. Een goed online marketingbureau kijkt breder en adviseert je verder dan alleen over Google SEA.


Don’ts voor Search Engine Advertising in Google

#1. Een andere boodschap in je advertentie gebruiken dan in de natuurlijke zoekposities.
Relevantie telt. Bezoekers naar een ander onderwerp verleiden dan wat ze verwachten wekt verwarring en irritatie op.
#2. Je SEA-tekst nooit meer bijstellen.
Vaak zul je je advertentie enigszins moeten aanpassen om meer succes te bereiken. Door je advertenties goed te monitoren, wordt vanzelf duidelijk waar je de advertentie moet aanpassen.
#3. Oude advertenties inzetten.
Dergelijke advertenties zijn zonde van het geld. Je begint letterlijk weer vanaf onderaan. Houd de ontwikkelingen bij en stem daar een nieuwe aanpak op af.
#4. Een advertentie zonder specifieke landingspagina gebruiken
Iedere advertentie dient naar een goed opgebouwde pagina op je website te verwijzen. Het heeft dan ook geen zin om naar een algemene homepage te verwijzen. De zoeker moet dan onnodig via de menustructuur naar de eindbestemming. Google signaleert deze omweg. Bedenk dus voorafgaand aan het opstellen van de advertentie naar welke pagina je de zoeker wilt leiden.
#5. Advertenties voor een te uitgebreide doelgroep.
Een veelgemaakte fout is dat de Google advertentie te breed wordt ingezet. SEA betekent continue kiezen en aanscherpen, hoe specifieker des te beter. Adverteer niet op `sportschoenen`, maar op ´gele waterbestendige luxe sportschoenen voor dames´, bijvoorbeeld.
#6. SEA zonder SEO inzetten
Het is mogelijk om alleen voor SEA te kiezen om je product of dienst direct aan de man te brengen. Het gaat je wel aardig wat geld kosten. Beter is om SEA marketing te zien als een onderdeel van je gehele online marketing strategie.  Ook onbetaalde zoekmachine optimalisatie technieken (SEO), de inzet van (betaalde) social media en een website met een goede gebruikersbeleving maken hier onderdeel van uit.
#7. Slechts één advertentie inzetten zonder varianten.
Vaak is het zo dat de versie van de advertentie die jij als verkoper het minst geschikt lijkt, het beste bij je publiek scoort. Raar maar waar. Wanneer je voor slechts één advertentievariant gaat, “mis” je de spin-off van andere varianten. Wanneer je slim wilt adverteren, start je met een advertentieroulatie. Deze geeft je de keuze om voorrang te geven aan de best resterende advertenties. Door de resultaten van je advertenties regelmatig te bekijken, wordt vanzelf duidelijk welke variant het beste scoort. Vervolgens verhoog je het budget van deze advertentie en stop je met de andere varianten
#8. Ongeduldig worden
Zoals je merkt is ook SEA een proces en geen momentopname. Gun jezelf de tijd ervoor of, in alle oprechtheid, begin er niet aan. Scoren op Google met SEA gaat sneller dan met SEO, maar ook SEA heeft aandacht en tijd nodig en het succes is ook afhankelijk van externe factoren, zoals concurrentie en veranderende interesses bij de doelgroep en ook zeker van goede voorbereidingen en noodzakelijke SEA kennis.


De online marketingspecialisten van Cherry Marketing helpen je graag snel scoren met succesvolle SEA campagnes!

Deze blog is een aanvulling op en vrije bewerking van het Handboek Online Marketing 5, geschreven door Patrick Petersen (2016).

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches