Hoe zet je jouw bedrijf sterk op de social media kaart?

2020
telefoon met social media iconen

Een wereld zonder social media kunnen we ons haast niet meer voorstellen. HƩt platform om jouw merkverhaal te vertellen, meer merkbekendheid te creƫren en leads te werven. Niet te vergeten: ideaal om interactie te krijgen met jouw doelgroep, en die data is goud waard voor het ontwikkelen van de perfecte persona. Wat is nou social media, wat je bereikt met een sterke strategie en hoe je de juiste kanalen kiest? Lees snel verder.

Social media uitgelegd in 140 tekens

Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen. Die platformen bieden een manier van communiceren, informeren en entertainen.

Waarom niet meer tekens? okƩ vooruit!

Ik snap dat het wellicht nog wat vaag is en je dit leest voor meer verdieping en antwoord op je vragen. Geen zorgen, er komt nog meer informatie. Waarom ik eerst koos voor 140 characters? Het antwoord is: Twitter! Bij dit socialmediakanaal deelt de gebruiker een boodschap in maximaal 140 tekens. Elk socialmediakanaal heeft zijn eigen eisen, doel en doelgroep. Indien je daar nieuwsgierig naar bent, dan vertel ik daar straks meer over, maar eerst alle informatie over een social strategie.

Sterke strategie voor jouw socials

Dezelfde online beleving op je social media als op je website, is in deze tijd heel belangrijk.ā€‹ Ondoordacht en ongestructureerd te werk gaan, levert je op lange termijn weinig op. Uit onderzoek van Stackla blijkt dat 86% van de gebruikers aangeeft beĆÆnvloed te worden authenticiteit van een merk dat zij leuk vinden. Het is dus echt belangrijk op te vallen en er professioneel werk van te maken. Met een sterke social media strategie benut je al die kansen voor jouw bedrijf op online gebied.

Na een sterke strategie:

  • heb je meer inzicht
  • ga je gestructureerd te werk
  • scoor je doelgericht
  • blijf je relevant
  • blijf je consistent
  • is de online beleving een kloppend plaatje

Met een strategie ontwikkel je doelstellingen voor social media die nauw aansluiten bij de missie en visie van jouw bedrijf. Je creƫert je ideale target audience (doelgroep) en weet wie, waar en hoe je die doelgroep het beste kunt bereiken. Tevens kan de doelgroep jouw bedrijf dan ook op een makkelijke en snelle manier bereiken en bouw je zo aan een goede klantrelatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 40% social media gebruikt om bedrijven of producten te contacteren (Hootsuite, 2019). Benieuwd naar meer cijfers en onderzoek naar de trends? Mary Meeker doet al sinds 1995 grootschalig onderzoek en inmiddels speelt social media ook een grote rol in haar bevindingen.

Social trends: de cijfers

Uit onderzoek naar Internet Trends van Mary Meeker in 2018 blijkt dat 55% een product online te hebben gekocht, nadat hij het heeft ontdekt op social media. Als webshop kun je dus al helemaal niet achterblijven.

In 2019 deed ze onderzoek naar de beste manier om online kleding te verkopen. Hieruit bleek dat personalisatie van het bedrijf heel belangrijk is: ā€œTo get to know the product, get to know people and generate really good recommendationsā€. Als kledingbedrijf moet je missie zijn mensen te helpen om zich op hun best te voelen in hun outfit, en niet om een grote en high-end fashion trends te verkopen. Hierbij is storytelling heel belangrijk, daar vertellen we je volgende week meer over.

Online beleving doorvoeren op social media

Tijdens het ontwikkelen van een social media strategie is het belangrijk te kijken naar de algemene online beleving voor de klant. Hierbij gaat het om de klantreis die de bezoeker maakt van social media tot en met de website. De huisstijl is hierbij heel belangrijk voor merkherkenning. Voer die dus ook echt door in je social media posts voor herkenning en professionaliteit.

Een goed voorbeeld hiervoor is Coolblue. Als je de website, hun social media kanalen en offline marketingcommunicatie uitingen naast elkaar legt is het een kloppend plaatje. Tevens herken je tijdens het scrollen op social media direct dat het om een post van Coolblue gaat door hun herkenbare huisstijl.

Van strategie naar uitvoering

Indien je een goede strategie hebt opgesteld (of laten doen), is het belangrijk die ook echt door te voeren. Door middel van een social media en content planning creĆ«er je een overzicht. Tevens helpt dit bij structuur en vooral consistentie. Waarom consistentie zo belangrijk is? Door actief te zijn, creĆ«er je een groter bereik, meer succes met het algoritme en straal je loyaliteit uit. Tevens is ā€˜de kracht van herhalingā€™ ook op het gebied van social media marketing van toepassing. Let wel op: post niet te vaak ā€˜om het postenā€™, maar creĆ«er echt waardevolle informatie, entertainment of inspiratie voor jouw doelgroep. Gebruik daarvoor de 80/20 regel, 80% waardevolle content voor de doelgroep en 20% content om jouw bedrijf of producten te promoten. Wil je weten welke kanalen je voor welk doeleinde gebruikt? Lees de onderstaande en laatste alinea.

Social media kanalen, wie wat waar?

Bij het ontwikkelen van een social media strategie is het belangrijk inzicht te krijgen wie jouw doelgroep is. Vervolgens kun je bepalen op welke kanalen je je het beste kunt richten om hen te bereiken. SproutSocial deed onderzoek naar de demografische gegevens van social media gebruikers. Zo bleek dat Facebook populair is onder mensen in de leeftijd van 18-64. Facebook is bekend geworden als platform waarmee je contact kunt leggen met vrienden over de hele wereld. Hierop delen gebruikers korte verhalen en statusupdates. Tevens is het voor velen een bron van nieuwsvoorziening. Instagram is een platform waar het delen van leuke en inspirerende fotoā€™s centraal staat. Het is vooral populair onder jongeren vanaf 13 jaar tot en met ouderen van 49 jaar. Twitter is een platform voor nieuws en klantenservice. De doelgroep bevindt zich in de leeftijd van 13 tot en met 49. LinkedIn is opgericht als platform voor vacatures en carriĆØre ontwikkeling. De doelgroep die op LinkedIn actief is begint van 18 tot en met 69 jaar. Pinterest is een platform waar men komt voor (creatieve) inspiratie. De leeftijd op dit platform loopt uiteen van 18 jaar tot en met 64 jaar. Snapchat staat bekend om zijn korte fotoā€™s en videoā€™s waarbij je een filter kunt gebruiken. Het is vooral populair onder tieners. YouTube is een streaming platform voor gratis videoā€™s, vlogs en korte films. Een populair platform voor elke leeftijd. Kies het social media kanaal dat je gaat gebruiken voor je strategie doelgericht en dus vooral passend bij het doel waar de doelgroep het platform gebruikt. Op Instagram is het bijvoorbeeld als interieurwinkel belangrijk inspiratie te bieden voor jouw doelgroep.

Laatste tip: Een reality check voor veel bedrijven, maar houd altijd goed in gedachte dat mensen vooral op social media zitten om met elkaar te connecten en niet met jouw merk. Mensen komen op social media om te leren, nieuws te ontdekken, zich te entertainen en te connecten met mensen. Probeer hier als bedrijf dus een goede middenweg in te vinden.
Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naarĀ contact@cherry-marketing.nl

Teddie
Contact