Een chat’bot’, maar dan vriendelijk
Ons team staat klaar om je te helpen
Liever even bellen? Geen probleem!
Het wereldwijde web is soms een zoektocht waar de klant tijdens zijn of haar reis de bomen door het bos niet meer ziet. Met de juiste customer journey en een UX/UI webdesign kun je jouw klant al een heel eind helpen en meer conversie genereren. Toch zal het kunnen voorkomen dat de klant een vraag heeft. In dat geval is het wel zo klantvriendelijk als je die vraag direct kunt beantwoorden, toch? Een chatbot of chatbox biedt daarvoor de oplossing. Maar hoe zorg je ervoor dat je chat(bot) wel klantvriendelijk is en niet klanten afschrikt met z’n ‘botte’ teksten? Al onze tips en tricks lees je in dit artikel.
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een functie die gebruik maakt van ‘Artificial Intelligence’ (AI). Ze zijn gebouwd op basis van gespreksdata en worden aangestuurd door ‘Machine learning’. De klant kan vragen stellen en aan de hand van de vraag krijgt men een gepersonaliseerde reactie.
Inmiddels maken grote bedrijven over de hele wereld gebruik van chatbots om de klantenservice te transformeren en automatiseren. Voor verschillende branches biedt dit een oplossing naar meer conversie en een betere klantervaring. Denk aan een ‘virtual shopping assistant’, een uitkomst voor veel winkels die dicht moesten vanwege de corona maatregelen.
Het resultaat voor bedrijven in de e-commerce mag er wezen. Uit onderzoek is gebleken dat hun klanten niet alleen een betere gebruikservaring hadden, maar dat ook de klantenbinding een boost kreeg. Hierdoor zagen de bedrijven een directe toename in conversies en een sterkere merkloyaliteit.
Chatbot of chatbox?
Het verschil tussen een Chatbot en Chatbox zit hem in de automatisering en de drempel verlagen om het klantcontact zo makkelijk mogelijk te maken. Met een Chatbot kun je kiezen voor kant-en-klare antwoorden op de meest gestelde vragen of om gebruik te maken van een complete database opgezet vanuit vragen en antwoorden waarop de A.I. zijn werk doet. Bij een Chatbox kies je ervoor om een echte persoon achter de chatbox te zetten. Zodra iemand een vraag op de website stuurt, wordt deze direct met een persoon in contact gebracht. Zonder of met automatiseringen als ‘startvragen’ om het gesprek te openen. Met de grootte van ons team hebben we zelf gekozen voor een directe persoonlijke aanpak en krijg je via de chatbox contact met een persoon, onze projectmanager Robin in dit geval.
Waarom een chat(bot) belangrijk is?
Een chatbox of bot is de snelste manier voor bezoekers van jouw website om met het bedrijf in contact te komen. Zo kun je als bedrijf de klant ondersteunen bij het doen van de aankoop, vragen beantwoorden over je product en/of diensten of helpen bij technische problemen. Op deze manier kun je snel schakelen en potentiële afhakers voorkomen door hun probleem direct te genezen. Voor ons is de ideale klantervaring belangrijk en gebruiken wij een plugin met ‘WhatsApp chat’ die speciaal is ontwikkeld voor WordPress websites. Door het design in de stijl van WhatsApp voelt het voor de klant laagdrempelig en persoonlijk. De uitstraling en inhoud van de WhatsApp chat kun je aanpassen naar je eigen huisstijl. Op die manier spreek je jouw klant persoonlijk vanuit je bedrijf aan en kan jouw klant makkelijk en soepel contact opnemen met jouw bedrijf.
Wat levert een chatbox/bot op?
- Meer betrokkenheid met je websitebezoekers;
- Vergroten van het vertrouwen in jouw bedrijf van je toekomstige klant;
- Meer leads binnen werven;
- Snel klantproblemen kunnen oplossen;
- Meer en sneller conversie behalen;
- Altijd en overal makkelijk in contact met je (potentiële) klanten;
- De beste service kwaliteit, helemaal van deze tijd.
Het is minder gedoe dan je wellicht had gedacht
We horen je denken ‘is zo’n WhatsApp chat niet veel gedoe?’. Wellicht klinkt het als veel meer werk, maar dat hoeft niet. De chatberichten worden direct naar je eigen WhatsApp gestuurd en je kunt de berichten beantwoorden vanuit je eigen WhatsApp-account. Wil je niet altijd beschikbaar zijn? Geen probleem! Je kunt de chat namelijk voor bepaalde tijden en/of dagen op je website instellen. Wil je het weekend niet gestoord worden? Dan kun je ervoor zorgen dat de plugin op dat moment niet verschijnt voor de websitebezoeker. Daarnaast is er de optie om een reactietijd weer te geven in het bijschrift van het chatvenster. Zo kun je voorkomen dat de klant direct antwoord verwacht en bij jezelf de druk om direct te moeten antwoorden verlagen.
Hoe maak je van je Whatsapp chat een succes?
- Houd het persoonlijk en oprecht;
- Blijf ten alle tijden klantvriendelijk en oplossingsgericht;
- Voer je huisstijl door in het uiterlijk van de plugin;
- Plaats de bot alleen als je er ook opvolging aan kan geven, de drempel om contact op te nemen verlaag je namelijk;
- Plaats de chat op pagina’s waar je een extra conversie boost wilt creëren. (Denk aan een winkelmand, productpagina of offerte pagina).
Sparringpartner nodig op het gebied van marketing?
Wil je persoonlijk advies op het gebied van design, development en/of marketing? Meer weten over de diensten Cherry Marketing en wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl