Storytelling inzetten voor jouw organisatie?

2023
Een foto van een boek, want het verhaal gaat over storytelling

Er was eens een organisatie. Een organisatie dat een verhaal wilde vertellen, maar ze wisten niet goed hoe ze het verhaal op hun doelgroep konden overbrengen en wat ze hiervoor nodig hadden. Ze probeerden van alles om op te vallen tussen hun concurrenten, maar niks leek te helpen. Totdat ze een verhaal vertelden dat begon met de zin “Er was eens…”. 

Een sterk verhaal vertellen is iets wat we allemaal graag willen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat mensen geboeid raken en dat de boodschap goed wordt overgebracht. Wanneer we dit artikel waren begonnen met ‘In dit artikel gaan we dieper in op storytelling’ had dit waarschijnlijk een stuk minder de aandacht getrokken. Storytelling is een ijzersterk instrument dat eeuwenlang wordt ingezet om informatie over te dragen en mensen te raken. Van sprookjes tot films tot marketingcampagnes, storytelling zie je overal om je heen en wordt op allerlei manieren ingezet. Maar wat maakt storytelling tot een succes? Hoe kan jouw organisatie dit op de juiste manier inzetten? 

 

Wat is storytelling? 

Storytelling is een essentieel hulpmiddel om verbinding te maken met je doelgroep. Je wilt jouw merkverhaal op je doelgroep overbrengen. Wanneer je als organisatie besluit om dit in te zetten, is het de kunst om écht een verhaal te vertellen. Het is een krachtige tool om jouw merk te promoten en de boodschap van de organisatie over te brengen op jouw doelgroep. Toch gaat storytelling een stuk verder dan alleen een goed verhaal. De inzet van de juiste content, marketing en communicatie zijn onmisbare schakels. Van A tot Z moet het verhaal van de organisatie worden doorgezet. Je gelooft hier immers in en dit wil je in iedere uiting terug laten komen. De overtuigingskracht en authenticiteit maken een verhaal tot een succes.  Je wilt met storytelling je doelgroep meenemen in het verhaal, de kernboodschap overbrengen en hen overtuigen. Of dit nu gaat om een verslag, een reclame of een website, de overtuiging is te allen tijde onmisbaar. 

 

Waarom storytelling? 

De kracht van storytelling zit in het vertellen van een verhaal dat aanslaat bij de doelgroep. Hoe je een verhaal verteld, is hierin cruciaal. Storytelling werkt omdat het mensen emotioneel raakt en het zorgt ervoor dat de doelgroep zich kan identificeren met jouw merk. Storytelling is een manier om je klanten te laten zien hoe jouw merk hen kan helpen en hun leven kan verbeteren. Het is de kunst om de aandacht van de doelgroep te kunnen trekken en hen tot actie aan te zetten. Ook zorg je voor een bepaald gevoel bij je organisatie. Mensen associëren op die manier bepaalde woorden met je organisatie. Zo denk je bijvoorbeeld bij Tony Chocolonely waarschijnlijk aan de woorden chocolade en fairtrade. Heel hun product, inclusief verpakkingsmateriaal, is ingericht rondom hun storytelling. Hun chocoladereep is verdeeld in ongelijke stukken omdat het ook in de wereld van cacao er niet eerlijk aan toegaat. Met storytelling zorg je voor het communiceren van je merkverhaal en zorg je voor een connectie met de doelgroep.  

 

Een merkverhaal binnen je marketingstrategie   

In de marketingwereld van vandaag is storytelling een essentieel onderdeel geworden van de strategieën van bedrijven die willen opvallen tussen de concurrentie en een betekenisvolle relatie met hun klanten willen opbouwen. Storytelling biedt binnen de marketing de mogelijkheid om meer context te geven rondom het product of de dienst van de organisatie. Rondom een verhaal kan een merk tot leven worden gebracht. Met storytelling binnen de marketing zorg je ervoor dat complexe situaties makkelijk kunnen worden uitgelegd. Verhalen blijven meer hangen bij de doelgroep. Ook kunnen verhalen de doelgroep inspireren en wordt in diverse wetenschappelijke studies uitgelegd waarom onze hersenen verhalen als aangenamer ervaren dan een willekeurig stuk tekst.  

 

Storytelling voorbeeld 

Bijna alle grote bedrijven zetten storytelling in om aandacht te vragen voor hun product of campagne. Eén van de bekendste reclames rondom storytelling zijn de kerstcampagnes van Coca-Cola. Kerst is voor veel mensen een belangrijke tijd van het jaar waarin verbinding centraal staat. De kerstreclame van Coca-Cola is een iconisch beeld mede doordat deze al jarenlang rondom dezelfde tijd van het jaar wordt ingezet. Dit roept een gevoel van nostalgie, familie en saamhorigheid op bij veel mensen. Ook het outdoor merk Patagonia weet storytelling in te zetten om meer te bereiken. Op hun website zijn onder meer hun nieuwe kledingcollecties te vinden, maar ook is er een apart kopje op hun website met ‘stories’ waarin ze inhaken op onderwerpen als cultuur en de planeet. Hier plaatsen ze onder meer artikelen over hun eigen ecologische voetafdruk. Zo komt het merk echt tot leven.  

 

Ook bij Cherry Marketing zetten we geregeld storytelling in voor onze klanten. Zo ook voor The Old Mill. Cherry maakte hierbij gebruik van storytelling om het verhaal van The Old Mill over te brengen op de doelgroep. De bereidingsformule is een eeuwenoud, goed bewaard geheim dat van generatie op generatie Hollandse kaasmakers is doorgegeven. Een geheim dat je niet moet weten, maar moet proeven. De oud-bruine vormgeving en beeldkeuze benadrukt de authentieke oorsprong en de traditionele waarden van een echt Hollandse kaas.  

Kortom, storytelling kan veel betekenen voor jouw organisatie. Niet alleen draagt het bij aan een sterke merkidentiteit, ook zorg je er op deze manier voor dat je kernboodschap goed wordt overgedragen. Benieuwd geworden hoe wij als marketingbureau storytelling op jouw organisatie kunnen loslaten? Klik HIER voor meer informatie en wellicht spreken we elkaar snel! 

Redactie
Contact