6 Belangrijke tips voor een restaurant website

Ons team staat klaar om je te helpen

Liever even bellen? Geen probleem!

Een goede website is tegenwoordig essentieel om je restaurant boven water te houden. Als je geen website of een slecht werkende website hebt geeft dit weinig tot geen vertrouwen bij de gast. Naast dit ben je veel moeilijker vindbaar. Maar wat plaats je nou op een goede website? Cherry heeft een aantal punten op een rijtje gezet.

1. Wat plaats je op je homepage van je website?

Als een mogelijke gast op je website kijkt is dat vaak om een aantal redenen:

  1. Wat zijn de openingstijden?
  2. Hoe kan ik reserveren?
  3. Wat zijn de contactgegevens?
  4. Waar ligt het restaurant en hoe is dat te bereiken met auto/te voet of het openbaar vervoer?
  5. Zijn er huidige acties?

Daarom is het belangrijk dat bovengenoemde onderwerpen direct vindbaar zijn op je homepage.

Wist je dat de spanningsboog van iemand die op een website zit maar 5 tot 8 seconden is?

Je wil dus niet dat je gast al weg is voordat hij überhaupt weet hoe ze jou kunnen bereiken. Plaats bijvoorbeeld het telefoonnummer helemaal bovenaan de pagina. Controleer ook of mensen via hun mobiel makkelijk bij je telefoonnummer kunnen komen.

Hou het dus concreet en overzichtelijk op je homepage. Uiteraard kun je naast deze website ook meerdere pagina’s gebruiken om te vertellen over je restaurant, de menukaart, een impressie van je restaurant te geven, recensies van gasten plaatsen, enzovoort.

2. Online reserveren via je website

Je kan als horecaondernemer tegenwoordig bijna niet meer zonder een online reserveringssysteem. Met een goed werkend online reserveringssysteem heb je je restaurant vele male sneller vol dan voorheen.

Waarom? Als gasten jouw website bekijken en ze het er goed uit vinden zien willen ze een tafeltje reserveren. Als er dan ook meteen de mogelijkheid is om online te reserveren is die stap veel kleiner om te maken dan wanneer er gebeld moet worden. Wanneer gasten alleen kunnen bellen en er neemt bijvoorbeeld niemand op of ze zijn in gesprek dat is er een kans aanwezig dat zij naar een ander restaurant gaan zoeken en loop jij die reservering mis. Naast het aantal reserveringen dat oploopt hoef jij ook minder tijd te besteden aan telefoon en e-mail reserveringen.

3. Toon je menukaart op een overzichtelijke manier

Het is prettig voor je gasten dat je de menukaart op je website plaatst. Zo weten gasten ook wat zij kunnen bestellen bij een ontbijt, lunch of diner. Belangrijk wel is dat je dit op een professionele manier doet.

Maak dus geen foto met je mobiel van de menukaart. Het komt vaak voor dat deze in verkeerd daglicht is gemaakt en hij niet mooi overkomt op de website, of op de mobiele website.

Zorg dat de menukaart overzichtelijk is zodat de gast meteen weet wat voor soort gerecht het is.

Als je foto’s van gerechten op je menukaart wil plaatsen, zorg er dan wel voor dat deze met een professionele camera zijn gemaakt en dat het gerecht ook mooi gepresenteerd is.

Het beste is om de menukaart zelf in te voeren/als een webpagina en niet met een foto of PDF.

4. Geef gasten de mogelijkheid je restaurant te beoordelen

Er zijn een aantal redenen waarom het goed is om reviews op je website te plaatsen:

Jij en je werknemers kunnen ontzettend veel leren van de reviews die gasten over het restaurant schrijven. Zij merken wellicht dingen op die jij zelf op dat moment niet ziet, zoals bijvoorbeeld dat er meer bediening op het terras aanwezig mocht zijn omdat ze daar gemiddeld iets langer moesten wachten om iets extra’s te bestellen. Of dat sommige stoelen iets minder comfortabel zitten. Dit zijn mooie tips waar jij meteen iets mee kan doen om de gast een nog betere beleving te geven. Maar uiteraard worden ook de pluspunten benoemd waardoor jij weet wat je wel heel goed doet en daar ook zeker mee door moet gaan.

Als gasten goede reviews lezen over een restaurant overtuigt dit eerder dan dat alleen het restaurant zelf goede verhalen schrijft en zullen ze sneller een tafeltje reserveren.

Reviews worden steeds belangrijker voor restaurants, omdat gasten tegenwoordig eerst goed uitzoeken of een restaurant goed scoort of juist niet. Wanneer jouw restaurant in de smaak valt bij huidige gasten zijn nieuwe gasten sneller overtuigd om een tafel te reserveren.

5. Zet alléén actuele informatie op de website

Als horecaondernemer heb je altijd wel iets te doen: voorraad bestellen, voorbereidingen treffen in de middag, ’s avonds gastheer zijn, met gasten een praatje maken, roosters voor keuken/restaurant/spoel maken en ondertussen moet je ook nog ergens een mogelijkheid vinden om de website te onderhouden. Eigenlijk heb je daar helemaal geen tijd meer voor.

Toch is het wel belangrijk dat je de website goed onderhoudt en ervoor zorgt dat er alleen maar actuele informatie op staat. Je wil toch niet dat gasten een actie hebben gezien op de website en bij aankomst erachter komen dat deze niet meer loopt. Of dat het menu zoals geplaatst is op de website verouderd is.

6. Google Maps integratie

Met een Google Maps integratie kunnen gasten meteen doorgelinkt worden naar Google Maps en een routebeschrijving opvragen. Zo kunnen gasten altijd jouw restaurant goed vinden of ze nou met de auto, fiets of openbaar vervoer komen.

Dit zijn slechts 6 tips voor een restaurant website, ben je benieuwd wat nog meer goed is om te weten om op je website te plaatsen? Neem een kijkje bij wat wij doen of bel ons en stel al je vragen aan één van onze specialisten.

Contact