Hoe je conversie kunt verhogen met neuromarketing
Ons team staat klaar om je te helpen
Liever even bellen? Geen probleem!
Afgelopen jaar hebben we ons extra gespecialiseerd in Neuromarketing. Wat Neuromarketing inhoudt, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen en vooral: hoe je conversie kunt verhogen met Neuromarketing lees je in dit artikel. Wil je ook weten wat Neuromarketing precies inhoudt en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Lees dan vooral verder.
Wat is neuromarketing?
Dit is niet nieuw, maar de toepassing van deze onderzoeksmethodiek in de marketingdiscipline is sinds 2006 een opkomende trend (bron: Google Trends). Neuro staat voor ons zenuwstelsel, wat bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen in de rest van het lichaam. De uitvoering van neuro-onderzoek vindt plaats met behulp van âpsychofysiologische meettechniekenâ. Later hier meer over.
Zo onderzoeken wetenschappers op verschillende manieren het bewuste en onbewuste gedrag van consumenten. In neuromarketing worden de resultaten van die onderzoeken geanalyseerd en toegepast in marketingcommunicatie. De abstracte en concrete gegevens worden overbrugd en door marketing- en communicatieprofessionals in heldere taal doorvertaalt.
Bij Neuromarketing focussen we ons op neurowetenschap op gedragsniveau. Volgens Powell (2011) kunnen we deze behavioristische neurowetenschap onderverdelen in drie groepen:
- Sociale neurowetenschap
- Cognitieve neurowetenschap
- Affectieve neurowetenschap
Neuromarketing in de huidige maatschappij
We leven in een maatschappij waar we âdruk, druk, drukâ zijn en bij de vraag âHoe gaat het?â het antwoord âdrukâ tegenwoordig als âgoedâ wordt beschouwd. De consument heeft weinig tijd en is eigenlijk âte drukâ om een aankoop te doen. Alles moet zo snel mogelijk en bij meer dan 3 seconde laadtijd, ben je jouw webshop bezoeker al kwijt. Als bedrijf wil je dat jouw doelgroep een zo fijn mogelijke customer journey ervaart en voorkomen dat ze naar de concurrent gaan. Maar hoe zorg je ervoor dat je de klant positief kunt beĂŻnvloeden, betrokken houden en vooral laat converteren?
Met Neuromarketing als toepassing kijk je naar hoe je het proces voor de klant zo gebruiksvriendelijk (en dus zo snel en makkelijk) mogelijk kunt maken. De huidige maatschappij is zo gewend aan dat alles met Ă©Ă©n klik binnen handbereik is, dat te veel nadenken gedurende het proces van aankoop zorgt dat ze afhaken. Als men dan al niet is afgeleid door dat ene appje van een vriend, of een andere pop-up van Ă©Ă©n van de vele applicaties op diens telefoon.
We kopen (bewust of onbewust) merken waar we ons vertrouwd mee voelen. Zo kiezen we eerder voor merken die zo min mogelijk denkprocessen vergen. Zo zei Tom Roach, Award-winning marketing strategist, âMake your brand a no-brainer.â
Neuromarketing is het afgelopen decennium sterk in opkomst geweest.
- Â Door de fascinatie voor het brein en technologische ontwikkelingen,
- Â Door ontdekkingen vanuit economische psychologie waarbij blijkt dat men geen rationele beslissingen neemt, maar eerder emotioneel getinte en impulsieve
- Door de verschuiving van prijs-kwaliteit naar experience marketing
Wat is het voordeel van neuromarketing voor mijn bedrijf?
âThe trouble with market research is that people donât think how they feel, they donât say what they think and donât do what they say.â, David Ogilvy. Ogilvy is zogenoemd âvader van reclameâ en kenmerkt het succes van zijn campagnes toe aan doorgrond onderzoek naar consumentengewoonten. Neuromarketing kan voor veel bedrijven tijdens marktonderzoek een grote rol spelen. Zo kun je een beter beeld krijgen van de markt, het product en hoe de doelgroep hierop kijkt. Wat zijn de verkoopcijfers en klikpatronen? Hoe reageren potentiĂ«le klanten verbaal op jouw marketingcommunicatie uitingen? En wat is het psychofysiologische effect? Dit laatste wordt gemeten met verschillende technieken.
De voordelen van Neuromarketing zijn:
- beter inzicht in consumentengedrag
- effectievere marketingcommunicatie
- innovaties, campagnes en concepten beter de markt inbrengen
- effectiever prijsbeleid
- inspelen op het (on)bewuste en positieve psychologische stimulering
Welke verschillende neuromarketing onderzoeksmethodes zijn er?
Tijdens neuro-onderzoek worden verschillende meettechnieken en methoden gebruikt om te kijken naar het gedrag van de consument.
- MRI, waarbij hersenscans worden gemaakt en de reactie te meten is
- EEG, een hersenfilmpje waarbij gekeken wordt naar de hersenactiviteit
- Eyetracking, waarbij wordt gekeken waar men precies naar kijkt bij een bij een bepaalde marketing communicatie uiting
- Hartslagmetingen, wat voor emotie een bepaalde uiting opwekt
Een makkelijke manier om zelf aan de slag te gaan met neuromarketing voor je website of webshop is via Hotjar. Dit is een online software waarbij je kunt zien hoe jouw bezoekers daadwerkelijk je website ervaren. Welke stappen ze doorlopen en waar ze wel en niet lang blijven hangen om te lezen. Indien je interesse hebt in Hotjar, maar deze analyse en rapportage liever wilt uitbesteden aan een marketingprofessional, neem geheel vrijblijvend contact met ons op over de mogelijkheden.
Wil je professionele begeleiding met het gebruik van Hotjar voor jouw website of webshop? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden. Onze marketing- en UX/UI design specialisten helpen je graag verder.
Hoe verhoog je je conversie met (neuro)marketing tactieken?
Voor onze klant, kledingmerk 16.08 wear hebben we onlangs marketing en design advies gegeven op het gebied van Neuromarketing en UX/UI design. We hebben een nieuwe webshop ontworpen met als doel het optimaliseren van de klantreis en vooral: conversie verhogen van de webshop.
Hoe je je conversie gemakkelijk kunt verhogen van jouw webshop? Wij geven een aantal van onze tactieken prijs op basis van neuromarketing en UX/UI design.
- Tactiek 1:Â Maak het voor de bezoeker zo makkelijk mogelijk. Hoe langer iets duurt of hoe moeilijker iets te vinden of begrijpen is, hoe meer kans dat de bezoeker afgeleid raakt en afhaakt.
- Tactiek 2:Â Begin altijd eerst met een analyse van de huidige webshop (indien die er al is) en kijk met oog op de doelgroep hoe je die zo goed mogelijk kunt optimaliseren.
- Tactiek 3:Â Begin stap voor stap vanuit het begin van de customer journey (klant reis) om zo in elke fase op de juiste manier in te spelen en te verbeteren.
Drie neuromarketing trucs die voor meer conversie zorgt op jouw webshop
Voor kledingmerk 16.08 wear hebben we vele toepassingen gedaan om ervoor te zorgen dat er nĂłg meer mensen nog meer producten zullen afrekenen. We hebben hierbij gekeken naar de diverse fases in de klantreis zoals hierboven vernoemd. Wil je weten welke Neuromarketing geheimen we hebben toegepast voor nog meer conversie van de webshop? We delen er drie, dus lees snel verder.
- Schaarste activeert onbewust ons brein
- Zorg voor ‘kassa koopjes’ voor extra activatie van bijkoopjes
- Creëer vertrouwen gedurende het proces door de bezoeker bewust te maken van het verzend- en retourbeleid
Sparringpartner nodig?
Heb je verder nog vragen over (Neuro)marketing, hoe je het voor jouw bedrijf kunt toepassen en/of wil je sparren met onze marketingspecialist? Onze professionals denken graag met je mee en voor je verder. We helpen je graag, met het vinden van een online oplossing op maat. Bel ons gerust op via 085 0299 110 of stuur een mail naar contact@cherry-marketing.nl