Is die website dan nooit af?

We horen regelmatig deze “klassieke” schrikreactie bij bedrijven die net een website hebben laten bouwen. Na de oplevering van de website wordt er weer investering van hen gevraagd, namelijk voor het inzetten van SEO en/of SEA. Want dat is “belangrijk voor je Google-ranking.”

Heb je wel Google marketing nodig?

Je hebt met je nieuwe website een marketingmotor in handen en daarmee moet je aan de slag: hup, online “het land ermee in”, naar de doelgroep toe. Niet stilstaan, je moet eerder gevonden worden dan de concurrent. Dat zijn logische argumenten en voordat je het weet, neem je deel aan het grote digitale zoek- en vindspel van Google, genaamd Online Marketing!

Zelf je Online Marketing regelen

Sommige bedrijven kunnen dat spel zelf wel spelen, zo beloven ze zichzelf. Al te vaak echter komt van dat goede voornemen uitstel of zelfs afstel: er is nog een bepaalde (technische) onkunde of er is botweg even geen tijd of energie (er zijn zoveel prioriteiten tegenwoordig). Begrijp me goed: ik zeg niet dat dit altijd het geval is, maar wel dat online marketing een taaie business is, dat naast de specifieke kennis veel energie, inspiratie en uithoudingsvermogen vergt.

SEO en SEA uitbesteden aan een bureau

Een goed begin is daarbij zeker het halve werk: het is zeer zinvol om de opzet/bouw van de website vanaf het begin door het juiste (online) bureau te laten uitvoeren. Eentje, die echt zélf websites bouwt, die ook de juiste content/tekst (!) verzorgt en die begrijpt hoe je daarmee in Google zichtbaar wordt én blijft.

Een bureau, die jou in dat Google-traject keurig begeleidt of gedeeltes daarvan van jou overneemt en die de verwachtingen en resultaten ervan monitort. En los van het technische onderhoud van een website- kost die online promotie inderdaad een structurele investering.

Moet dat nu echt?

Wél als de doelgroep online is. En dat is ze, steeds meer, en zij bepaalt zelf wel voor wie ze kiest. Zij wil met een paar clicks, zo eenvoudig en snel mogelijk jouw oplossing kunnen vinden. Of nog beter: jij weet op precies het juiste moment onder haar aandacht te komen. Tweede argument: de concurrent zit niet stil.

Daar tegenover staat, dat deze marketingvorm 24/7 voor je werkt, nooit ziek is en dat online marketing die mensen met de juiste zoekvraag bereikt die je anders niet of niet op tijd zou bereiken, met alle bijkomende commerciële kansen.

Ooit was SEO kinderspel

In den beginne was het online spel simpel: honderdmaal “koelkast” (onzichtbaar) in witte letters op een witte achtergrond en je klom naar de eerste plaats in de koelkast-hitlijst. Of je vermeldt het woord koelkast in alle varianten in je metatags. Succes gegarandeerd – althans: dat was ooit eens.

Momenteel is Online Marketing complexer dan ooit

Zoekmachines werden slimmer en de spelregels ervan worden voortdurend aangepast en verfijnd. Het is zo ingewikkeld geworden dat er een aparte software & adviesindustrie is ontstaan rondom SEO/SEA/Social Media. En als je je website/CMS er technisch helemaal op hebt ingesteld, dan vraagt het vervolgens nog veel goede content om de hitlijst te bestijgen. Heb je die energie niet, of wil je snelheid, dan kies je voor betaald adverteren: SEA. Dat kost aardig wat geld. Je zult zelf over jouw inzet in dit betaalde spel goede keuzes moeten blijven maken en de uitwerking ervan goed uitbesteden.

SEO vraagt om een goed begin

Succesvolle SEO-vormen begint met het opzetten van de juiste zoekwoordenregisters, het opstellen van relevante landingspages en berichten, met linkbuildingtrajecten, interessante video-posts maken en met recensies verzamelen. En dit is inderdaad nog maar het begin. SEO moet dagelijks/wekelijks vitaal gehouden worden met nieuwe publicaties en nieuwe acties. Het is een langdurig spel, waarbij de aanhouder wint!

Google straft SEO spelfouten

Betaald of onbetaald, de meeste bedrijven spelen gelukkig het online spel wel fatsoenlijk mee, want als je betrapt wordt op tactieken die buiten de Google-spellijnen vallen is het game over en loop je de kans om radicaal online uit het zicht te verdwijnen of dikke Google- penalties te krijgen! Ken de regels van het spel. Weet bijvoorbeeld waaraan je begint met het kopiëren van andermans teksten.

Dus een website is inderdaad nooit klaar: The game is 24/7 on!

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches