Online reviews versterken mond-tot-mond reclame

Een tevreden klant vertelt zijn ervaring door en brengt op die manier nieuwe klanten aan. Online reviews zijn de moderne variant op mond-tot-mond reclame. En de cijfers liegen er niet om: online reviews zijn de key-factor in een aankoop- of keuzeproces op internet. Ruim 92% van de online consumenten raadpleegt online reviews en 80% laat zich bij een aankoop door deze reviews beïnvloeden.

Social Proof

Waarom zijn online reviews zo krachtig? De kracht berust op Social Proof. Een psychologisch en sociaal fenomeen, waarbij iemand bepaald wat juist of niet juist is, op basis van de feedback en acties van anderen. Als veel mensen vinden dat iets goed is, dan ben je sneller geneigd om hier voorkeur voor te hebben.

Reviews vergroten je SEO kansen

We hebben zojuist uitgelegd hoe krachtig online reviews zijn in het keuzeproces van een consument. Maar het gaat veel verder dan dat. Als je veel goede online reviews hebt verzameld van je klanten, dan werkt dit ook door in uw SEO en Adwords. Oftewel: je wordt beter zichtbaar in Google (zowel Search als Maps). Kijk bijvoorbeeld naar de onderstaande afbeelding. Op welke link zal je eerder klikken?

Zo veel mogelijk reviews verzamelen

Bij review marketing is het belangrijk om zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Een gemiddelde score is namelijk een stuk betrouwbaarder als 500 mensen hun mening hebben gegeven over je product of dienst, dan wanneer 5 mensen dit doen. Een score van 7,8 op basis van 500 reviews zal sneller vertrouwen opwekken dan een score van 9,1 op basis van 5 reviews. Kortom, blijf reviews verzamelen, want hoe meer, hoe betrouwbaarder en hoe groter de voorkeur van uw doelgroep.

Negatieve reviews

Negatieve reviews kunnen schadelijk zijn. Tenminste, als je er verkeerd mee om gaat. Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat een enkele negatieve review juist goed doet voor de geloofwaardigheid van de gemiddelde score. Niemand gelooft het als alle honderd reviews een score van 10 hebben. Maar als er 92 reviews heel goed beoordeeld zijn en acht reviews scoren matig of slecht, komt het wel betrouwbaar over. En betrouwbaar is goed.

Daarnaast zijn negatieve reviews een mooie kans om aan uw doelgroep te laten zien hoe je bedrijf omgaat met conflicten. Je kan openlijk op de review reageren en een oplossing aanbieden. Je kan ook direct contact opnemen met de ontevreden klant en het gesprek aangaan. Vaak wil iemand de negatieve review wel aanpassen als je netjes omgaat met de klacht.

Hoe verzamel ik online reviews?

Je kan Online reviews via verschillende kanalen verzamelen. Elk kanaal heeft weer een ander voordeel. Je kan reviews verzamelen via Google mijn Bedrijf. Zoekt iemand dan een bedrijf in Google Maps, dan zien ze direct het aantal sterren dat klanten je geven.

Zelf verzamelen we voornamelijk reviews via Klantenvertellen. Dit is een onafhankelijk platform. Het voordeel van Klantenvertellen is dat zij een hoge mate van betrouwbaarheid hebben, omdat zij reviews ‘testen’. Ze controleren steekproefsgewijs of een review wel degelijk van een klant komt en niet van een eigen medewerker of bijvoorbeeld een concurrent die het imago wil schaden.

Waar moet ik op letten als ik mijn klant om een review vraag?

Niemand zit te wachten op een lang en moeilijk formulier. Hoe makkelijker, hoe beter. Zorg er dan ook voor dat het niet te moeilijk is en weinig tijd kost om een review over je product/dienst in te vullen. Timing is ook belangrijk. Het beste kan je om een review vragen wanneer je klant net iets bij je heeft gekocht, want dan zit het nog vers in het achterhoofd.

Een andere goede strategie is een persoonlijke benadering. Iemand is sneller geneigd iets voor je te doen als je hem persoonlijk benadert. Tot slot een laatste tip: geef een beloning. Nederlanders zijn gek op gratis. Beloon je klant bijvoorbeeld met een kortingsvoucher als hij een review voor je invult.

Nog een paar redenen om reviews te verzamelen

De belangrijkste redenen om Google Reviews te verzamelen hebben we hierboven al toegelicht. Maar er zijn nog een paar motivaties om te starten met het actief verzamelen van Google Reviews. Je kan namelijk heel veel van je klanten leren, wanneer je hen om feedback vraagt. Op deze manier kan je jouw product of dienst verbeteren. Daarnaast biedt het een extra klantcontact moment.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches