Alles wat je wilt weten over branding

Opvallen, een moderne uitstraling en op meer plaatsen zichtbaar zijn. Dat is een wens van vele bedrijven. Maar hoe doe je dat? Hoe spreek je de juiste doelgroep aan met je branding? Wat is branding eigenlijk? Opvallen in een jungle aan communicatieboodschappen is zo gemakkelijk niet. Dagelijks zie je verschillende reclames, online en offline, die je onbewust prikkelen. Als je goed gezien wordt, is het nog de vraag of jouw doelgroep het interessant genoeg vindt en overgaat tot de gewenste actie. Jouw merk, product of dienst moet voor jouw doelgroep namelijk een positief referentiekader hebben. Dit ‘positief laden van een merk’ is een essentieel onderdeel van moderne marketing, oftewel branding.

Wat is branding?

Onder branding valt dus de naam, het merk, de slogan en het logo. Maar daar houdt het nog niet mee op. Ook de huisstijl en de tone of voice (van bijvoorbeeld je website), de kleuren van deze huisstijl of je logo, de kwaliteit, de content op je website of in brochures vallen allemaal onder branding.

Branding is een zeer breed vakgebied en bestaat uit zowel online- en offline marketing.
Klanten hebben en voorkeur voor een merk dat zich onderscheidt en waarmee zij zich kunnen identificeren. Deze voorkeur wordt ingevuld met een branding strategie. Goede branding laat zien waarom jouw bedrijf doet wat het doet. Het toont jouw onderscheidende visie en laat dat zien in alle mediavormen.

Natuurlijk zijn er voordelen aan het geven van een ‘identiteit’ aan je bedrijf, product of dienst:

  • Je onderscheidt je aanbod van soortgelijke producten of diensten op de markt;
  • Je marketingactiviteiten worden dynamischer, omdat je bijvoorbeeld in een reclame verschillende kanten kan belichten;
  • Het helpt je doelgroep om zich met je aanbod te identificeren;
  • Zorgt voor naamsbekendheid en loyaliteit bij klanten en werknemers;
  • Beweegt tot spontane inkopen van jouw product, bij degenen die al dan niet toevallig op zoek zijn naar hetgeen wat je aanbiedt;
  • Maakt dat anderen samen met je willen werken;
  • Men de kwaliteit van je product vertrouwd;
  • Je onderstreept en benadrukt wat jouw product of dienst uniek en anders maakt;
  • Zorgt voor continuïteit.

Het doel van branding

Simpelweg: je product, dienst of jezelf zodanig profileren dat de door jou beoogde doelgroep zich ermee identificeert. Het is een manier om naamsbekendheid te verwerven, je klanten tevreden te stellen en daardoor je omzet te vergroten. Je zet dit instrument in om je enerzijds te onderscheiden van de rest. Tegelijkertijd anderzijds dien je ervoor te zorgen dat alle door jou vooraf bij je doelgroep geïdentificeerde kenmerken, geïntegreerd zijn in de manier waarop je je product of dienst naar buiten brengt.

Wat is het verschil tussen marketing en branding?

Branding is strategisch en marketing is tactisch. Branding ligt onder de zeespiegel en marketing is het zichtbare topje van de ijsberg. Het één leidt tot het ander en ze zijn allebei onmisbaar.

Hoe stel ik een branding strategie op?

Tijd om je branding strategie op te gaan zetten. Dat begint met kennismaken bij het bedrijf. Start daar dus ook mee en niet met het promoten van producten. De doelgroep wil namelijk eerst weten wie je bent voordat ze iets bij je afnemen. Een goede en duidelijke strategie zorgt ervoor dat elke interactie jouw merk of brand reflecteert. Of het nu een campagne is op Facebook of video op YouTube, beide laten zien wie jij bent als bedrijf. Beginnen bij de basis. Start met een goede website en zet social media kanalen op. Zo kunnen potentiële klanten en blijven bestaande klanten je vinden!

Golden Circle van Simon Sinek

De Golden Circle van Simon Sinek is de basis van je branding. Deze theorie bestaat uit drie gouden cirkels die doorlopen moeten worden. Hierin bevinden zich de termen wat, hoe en waarom. De kern is ‘waarom’, gevolgd door ‘hoe’ en als omhulsel ‘wat’.

Veel bedrijven interpreteren hun klanten vanaf de buitenste gouden cirkel ‘wat’ en werken zich zo naar de kern. Dit wordt de ‘outside in’ methode genoemd. De meer geïnspireerde bedrijven beginnen echter bij de kern ‘waarom’ en werken zich zo een weg naar buiten. Dit wordt de ‘inside out’ methode genoemd. Om een goede branding te creëren moet het model van binnen naar buiten worden uitgewerkt.

Why (waarom)

In de Golden Circle staat ‘waarom’ voor het doel. Waarom bestaat je organisatie en waarom doet het er toe voor anderen? Belangrijk is dat winst geen reden is voor de ‘waarom’, want dit is een resultaat.

How (hoe)

In de Golden Circle staat ‘hoe’ voor het proces. Het heeft betrekking tot de handelingen die zijn verricht om te (kunnen) realiseren waar ‘waarom’ voor staat. Bij ‘hoe’ wordt ingegaan op het onderscheidend vermogen, zoals speciale waardevoorstel, bedrijfseigen proces of Unique Selling Proposition.

What (wat)

Als laatste cirkel staat ‘wat’ voor het resultaat en is de uitkomst van ‘waarom’, ofwel het bewijs. Onder resultaat valt bijvoorbeeld winst of vervulling van behoeften door middel van de verkoop van producten of diensten.

Cherry: Marketing met pit!

Onze aanpak voor een effectieve branding bestaat uit drie bouwstenen: een eigen identiteit, een onderscheidend standpunt t.o.v. concurrentie en een juiste relevante boodschap bij jouw doelgroep. Cherry werkt samen met de klant aan een conversiegerichte branding strategie. We communiceren veel met de klant over de voortgang van het traject.

1. Marktonderzoek voor heldere resultaten

Voordat je begint aan de branding van je product, dienst of merk, zal Cherry eerst een marktonderzoek doen. Hoe doen je concurrenten het? Wat zijn je kansen en bedreigingen? Het marktonderzoek biedt randvoorwaarden voor een effectieve branding.

2. Strategie en concept

Zodra we de huidige situatie in kaart hebben gebracht, kunnen we aan de slag met de strategie en het concept die de basis legt van je gewenste marktpositie. Hierop ontwikkelen we een strategie en visueel concept waarbij de ontvanger, jouw potentiële klant, centraal staat.

3. Campagnes

Het concept wordt vervolgens vertaald naar een effectieve campagne. De strategische communicatieboodschap wordt via de juiste crossmediale middelen aan de juiste doelgroep getoond en ons doel is daarbij dat er zo snel mogelijk de gewenste conversie ontstaat.

Onze succesverhalen

 

Dasselaar

We hebben Dasselaar sterker in de markt gezet. Het is niet onwaarschijnlijk dat je één van de nieuwe vrachtwagens al hebt zien rijden! Gevuld met beelden die je de Aziatische cultuur al bijna laten proeven, gecombineerd met een sterke consistente uitstraling. De passie voor Aziatisch eten is dankzij Cherry letterlijk niet meer over het hoofd te zien.

Met het huisstijlhandboek, die wij hebben gecreëerd, zorgen we er bovendien voor dat deze stijl geborgd blijft. Voor iedere medewerker van Dasselaar is het duidelijk hoe Dasselaar zich moet presenteren. Zo kan het merk zich in de komende tijd verder versterken, en wordt het duidelijk dat Dasselaar zonder enige twijfel dé leverancier voor jouw toko of restaurant is.

Wat wij hebben gedaan:

Branding:

We hebben het concept van Dasselaar compleet opnieuw uitgevonden en een passende visuele uitstraling en merkassociatie ontworpen.

Webdesign:

De website is volledig onder handen genomen. We hebben een eigentijds ontwerp gecombineerd met een gebruiksvriendelijke website indeling.

Print & Design:

Ook offline middelen zien er weer fris en modern uit. Alles is tot in detail aangepast aan de nieuwe stijl, van vrachtwagens tot briefpapier.

 

The Old Mill, een rijpe kaas met een oud verhaal

Cherry gaf The Old Mill haar eigen verhaal en bepaalde de vormgeving, van verpakking tot en met website, merklabels en reclamebeelden. Zo is de bereidingsformule van The Old Mill kaas een eeuwenoud, goed bewaard geheim dat van generatie op generatie Hollandse kaasmakers is doorgegeven. Een geheim dat je niet moet weten maar moet proeven. Onze oud-bruine vormgeving benadrukt de authentieke oorsprong en de traditionele waarden van een echt Hollandse kaas.

Wat wij hebben gedaan:

Branding:

We hebben het concept van The Old Mill compleet opnieuw uitgevonden en een passende visuele uitstraling en merkassociatie ontwerpen. Door kleurgebruik hebben we een sfeer neergezet die past bij de authentieke kaas.

Webdesign:

De website is volledig onder handen genomen. We hebben een authentiek ontwerp gecombineerd met een gebruiksvriendelijke website indeling.

Print & Design:

Ook de offline middelen zien er weer authentiek en fris uit. Denk hierbij aan de kaasverpakking en het etiket wat terug te vinden is in de supermarkt.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches