5 redenen waarom je niet altijd binnen twee maanden scoort in Google

‘Ik ben al twee maanden klant, maar sta nog niet op de eerste pagina. Hoe kan dat?’ is een vraag die onze accountmanagers nog wel eens krijgen van mensen die net begonnen zijn met investeren in SEO. In dit artikel geven we uitgebreid antwoord op deze vraag. We gaan dieper in op het algoritme en de spelregels van Google, zodat je begrijpt hoe het kan dat je niet altijd binnen twee maanden hoog scoort in de zoekmachine.

SEO is een lange termijn project

Dat je niet altijd met enkele maanden een toppositie in Google bereikt is normaal. SEO is een lange termijn strategie waar steeds meer bedrijven in investeren. Afhankelijk van het soort zoekwoorden (long-tail of short-tail), je budget en de markt waarin je opereert kan het bereiken van een goede positie gemiddeld een half jaar tot soms wel twee jaar duren. Vaak zijn de eerste verschuivingen al wel binnen enkele maanden te zien, maar dit levert niet direct meer omzet of website bezoekers op. Maar als je eenmaal hoog scoort in Google, levert dit je beduidend meer bezoekers op dan wanneer je niet zichtbaar bent in de zoekmachine.

Natuurlijke zoekresultaten

Het algoritme van Google richt zich op de ‘natuurlijke’ kant van online marketing. Mensen zoeken op een bepaalde term en krijgen zoekresultaten die aansluiten bij hun behoeften. Deze resultaten zijn gebaseerd op relevantiepijlers, zoals de snelheid van de pagina en de gemiddelde tijd dat eerdere bezoekers de pagina bekeken. Met deze factoren bepaalt Google of de webpagina aansluit op de zoekvraag van de zoeker.

Toelichting: na 11 maanden SEO een groei van 10 bezoekers naar 1800 bezoekers per dag!


Scoren in Google kost tijd. Om deze vijf redenen:

  1. De SEO werkzaamheden zelf kosten aardig wat tijd
    Om jouw website op de eerste pagina van deze natuurlijke zoekresultaten te krijgen moeten er diverse aspecten aangepakt worden, zoals een technische optimalisatie, het schrijven van SEO teksten en linkbuilding. Het optimaliseren van al deze aspecten kost tijd en je concurrent zit ook niet stil. Je moet dus continue blijven optimaliseren om je concurrenten voor te zijn.
  2. Grote spelers hebben al jaren gebouwd aan hun autoriteit in Google
    Grote spelers of concurrenten hebben al jaren gebouwd aan een goede positie in Google. Hierdoor kost het meer tijd om tegen deze websites op te boksen. Wij focussen ons daarom in veel gevallen bewust op longtail zoekwoorden en doen een uitgebreid keyword analyse voordat we beginnen aan je SEO traject. Zo weten we waar en welke er kansen voor jou in de online markt liggen. Met kansen bedoelen wij zoektermen waar veel mensen op zoeken, maar waar nog weinig concurrentie op zit.
  3. Het algoritme van Google verandert continue
    De ontwikkeling van Google staat niet stil. Google heeft als missie om de meest relevante en betrouwbare content aan haar gebruikers te presenteren en veranderd daarvoor voortdurend haar algoritme. Met andere woorden: de spelregels waar je website aan moet voldoen om hoog te ranken in Google worden regelmatig aangepast. De content op jouw website moet daarom ook regelmatig aangepast worden, zodat je blijft voldoen aan de regels van Google.
  4. Het zoekgedrag en de wensen van je doelgroep veranderen
    Niet alleen de spelregels van Google veranderen zo nu en dan; ook het zoekgedrag en de wensen van je doelgroep veranderen. Goed scoren in Google betekent voldoen aan de wensen en eisen van jouw doelgroep. Daarom zul je de inhoud van je website up-to-date moeten houden. Onderzoeken wat je doelgroep wilt en hoe je daarop in kan spelen kost, jawel, tijd.
  5. Snelle SEO truckjes worden hard afgestraft
    En de snelle SEO truckjes dan? Misschien heb je er wel eens van gehoord. Vroeger kon je Google bijvoorbeeld makkelijk foppen door het bepaalde zoekwoord honderd keer in de achtergrond te verwerken, zonder dat je dit zag. Zo zijn er tal van andere snelle trucks, zoals het inkopen van verkeerde backlinks, zodat je ineens veel verwijzingen naar je website hebt.

Deze trucks raden wij hard af. Het is onnatuurlijk als je een tekst met honderd gelijke woorden hebt of binnen een maand gigantisch veel backlinks verzamelt. Je riskeert daarmee een flinke straf (‘’penalty’’) van Google. Dit kan je website behoorlijk wat plaatsen laten dalen.


Soms toch sneller

Soms zijn er toch situaties denkbaar en hebben wij verschillende praktijk voorbeelden van SEO-trajecten waar de klant al binnen enkele weken topposities bereikten. Hier kunnen grofweg twee redenen aan ten grondslag liggen. Enerzijds kan het zijn dat de klant een specifieke dienst levert of een product verkoopt, waar veel vraag naar is (en zoekvolume), maar waar relatief weinig aanbieders van zijn (mate van concurrentie). Anderzijds is het natuurlijk mogelijk dat jouw website de afgelopen tijd al flink wat autoriteit heeft opgebouwd, waardoor ranken relatief snel zal gaan.

Gegarandeerd snel scoren in Google? Dan is SEA wat voor je.

Het inzetten van SEA kan positieve invloed hebben in het tempo waarmee je website beter gaat ranken in Google. Door de betaalde links in Google krijg je snel veel clicks naar je website. En dankzij de vele clicks interpreteert Google dat je website relevant is voor de bezoeker, wat weer positieve effecten heeft op je SEO. Het nadeel van SEA is dat het behoorlijk prijzig kan uitpakken. Maar in dit artikel gaan we niet verder in op SEA, maar over SEO.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches