In deze blog vertellen we je graag meer over een van de nieuwste en grootste toevoegingen aan Google Ads, namelijk Performance Max campagnes. Dit type campagne is sinds December 2021 beschikbaar voor alle gebruikers. Na een uitgebreide test- en bèta fase heeft Google besloten om deze feature uit te rollen. Omdat dit een belangrijke ontwikkeling is op het gebied van Google Ads en wij verwachten dat dit veel impact gaat hebben, hebben we besloten om hier een blog aan te wijden zodat jij in een klap weer op de hoogte bent.

Wat zijn Google Performance Max campagnes?

Performance Max campagnes zijn een grote stap richting volledige automatisering. Het is algemeen bekend dat Google al jarenlang stappen maakt in het optimaliseren van geautomatiseerde processen en strategieën, en dan met name in Google Ads. Een gevolg hiervan is dat geautomatiseerde biedstrategieën op dit moment in de meeste gevallen al beter presteren dan de handmatige.

Performance Max campagnes automatiseren de processen op het gebied van biedstrategieën, targeting, en creatives (tekst-, display- en videoadvertenties). Dit betekent eigenlijk dat jij je doelgroep net zo makkelijk en misschien nog wel beter kunt bereiken dan voorheen, maar met een stuk minder moeite. In onze ogen een win-win situatie.

Wat zijn de voordelen van Google Performance Max campagnes?

Zoals gezegd sturen de Performance Max campagnes op automatisering. Hierdoor is het mogelijk om op een eenvoudige manier jouw klanten te bereiken met jouw product en/of dienst. Bijkomend voordeel hiervan is dat je klanten door de hele funnel mee kan nemen. Met andere woorden, vanaf de eerste interactie tot en met het kopen van een product uit jouw webshop of bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte.

In de afgelopen twee jaar is er mede door het coronavirus meer online geadverteerd. Omdat winkels dicht moesten blijven zochten nog meer bedrijven hun heil online. Dit verklaart ook dat het zoekvolume vrijwel gelijk is gebleven in deze periode terwijl de kosten per klik (CPC) alleen maar zijn gestegen. De verwachting is dat het aantal bedrijven dat online adverteert alleen nog maar toe gaat nemen. Hierdoor is het cruciaal dat je jouw klanten op het juiste manier en op het juiste moment weet te bereiken, en dit is precies waar de Performance Max campagnes je bij kunnen helpen.

Hoe stel je een goede Performance Max campagne in?

Ondanks dat het grootste gedeelte van de campagnes geautomatiseerd wordt betekent dit niet dat je zelf helemaal niets meer hoeft te doen. Je kunt Google zelf een voorzetje geven met welke info jij wilt delen. Hieronder hebben we de belangrijkste tips per advertentietype voor je opgesteld:

Tekstadvertenties:

  • Gebruik correcte spelling en interpunctie
  • Licht belangrijke info als aanbiedingen en acties uit
  • Zorg voor onderscheidende kopteksten en beschrijvingsregels, dit bevordert de advertentiescore

Display:

  • Gebruik het maximaal aantal toegestane afbeeldingen. Google optimaliseert zelf de advertenties met best presterende afbeeldingen
  • Zorg dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn

Video:

  • Gebruik beeldmateriaal dat aansluit op jouw bedrijf en/of producten. Als je geen beeldmateriaal hebt zal Google slideshows maken van de door jou gebruikte afbeeldingen.

Stel de juiste doelstellingen en verwacht niet direct wonderen

De meest gemaakte fout van bedrijven die beginnen met adverteren is dat zij verwachten dat de resultaten vanaf dag 1 goed zijn. Dat was niet zo met ‘normale’ campagnes, en zal ook met de Performance Max campagnes niet zo zijn. Deze campagnes hebben namelijk net als andere campagnes een leercurve. Wij raden aan om campagnes eerst 4 tot 6 weken te draaien zonder hier al te veel aanpassingen aan te doen. Hierdoor kun je kwalitatieve data verzamelen om vervolgens zinvolle aanpassingen aan je campagnes te kunnen doen.

Mede hierom is het belangrijk om een goede ROAS-doelstelling vast te stellen voordat je een campagne gaat starten. Op basis hiervan zal Performance Max de meest relevante conversies binnen te halen.

Hulp nodig bij Google Ads of meer informatie?

Heb je hulp nodig bij het opzetten van Google Ads campagnes of wil je hier meer informatie over? Neem dan contact met ons op! Ons team staat voor je klaar en helpt je graag om jouw online marketing doelen te realiseren!