Anno 2021 is het beheren, optimaliseren en monitoren van de leadfunnel onmisbaar. Hierbij speelt marketing automation een belangrijke rol. Bij marketing automation staat het optimaliseren van de zogenoemde ‘Customer Journey’ centraal. Dit betekent dat er naast marketing ook een deel sales bij komt kijken. Het opzetten van een marketing automation strategie kost veel tijd, maar mits je je strategie goed uitwerkt zal dit zeker zijn vruchten afwerpen. In deze blog vertellen we je graag meer over hoe marketing automation nou precies werkt en wat de voordelen hier van zijn.

Wat is marketing automation en wie gebruiken het?

Zoals gezegd draait het bij marketing automation om de optimalisatie van de Customer Journey. Het wordt daarom voornamelijk door bedrijven gebruikt. Dit kan overigens voor zowel B2B als B2C klanten zijn. Het woord zegt het natuurlijk al, maar door het automatiseren van marketingprocessen kunnen leads makkelijker en sneller benaderd worden. Wanneer iemand bijvoorbeeld een document van download van jouw website kun je hem of haar automatisch een gepersonaliseerde email sturen om de lead warm te houden. Het doel hiervan is uiteraard om de lead te converteren tot nieuwe klant.

Marketing automation staat voor het gericht benaderen van leads. Dit betekent op het juiste moment en met relevante content. Door van te voren een strategie in te stellen kan dit allemaal automatisch gebeuren. Oftewel, er komen alleen mensen handen aan te pas in de voorbereiding, maar niet meer in het proces van het binnenhalen van de leads zelf.

De voordelen

Het implementeren van een marketing automation strategie is moeilijk en kost heel veel tijd. De voordelen zijn deze tijd en moeite echter meer dan waard. Wij zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje:

  • Klant persona’s: Door middel van marketing automation kun je patronen herkennen van je leads en daardoor je marketing gerichter inrichten op deze doelgroep. Met deze informatie kun je nog relevantere content produceren om de leads over de streep te trekken.
  • De grens tussen marketing en sales vervaagt: Marketing automation vormt de brug tussen marketing en sales. Niet alleen voorzie je sales van leads, maar je kunt deze ook door de gehele funnel volgen.
  • Gebruik van data: Een geautomatiseerde marketingstrategie levert natuurlijk een hoop data op. Deze data komt voort uit het gedrag van je leads. Wanneer je ziet dat een bepaald onderdeel van je strategie goed of juist slecht loopt kun je dit met de onderbouwing van de data snel aanpassen.
  • Real time action: Wanneer een klant een bepaalde actie uitvoert kun je hier binnen 1 seconde op reageren. Als het goed is heb je dit soort acties namelijk van te voren in je strategie opgenomen. Wanneer iemand zich bijvoorbeeld inschrijft op jouw nieuwsbrief kun je hem of haar direct een welkomstmail laten sturen. Omdat dit proces geautomatiseerd is gaat dit veel sneller dan wanneer er een menselijke acties aan te pas zou moeten komen. Op deze manier kun je je leads dus beter warm houden.

Gebruik maken van marketing automation? Neem contact op!

Wil je meer informatie over marketing automation of wil je weten wat Cherry voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van online marketing? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen jouw bedrijf graag verder vooruit op online gebied. Wij hebben namelijk de kennis en ervaring in huis om voor jouw bedrijf een knallende social strategie aan te leveren. Tevens heb je bij ons één vast aanspreekpunt zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches