Je bereik vergroten? Zo krijg je meer volgers op Instagram

Zit je op Instagram met je bedrijf maar merk je dat je nog steeds te weinig reacties krijgt onder je posts? Heb je ook nog maar 100 volgers? Dan is het tijd om hier verandering in te brengen! Instagram lijkt op het eerste gezicht heel eenvoudig. Toch horen hier een aantal spelregels bij waardoor je beter gaat presteren. Want wanneer kom jouw bericht nou in iemands overzicht? Wanneer heb je nu eindelijk ook eens een goed aantal volgers? We vertellen er graag over, want het laatste wat we willen is dat je volgers gaat kopen.. Ja dat kan.. Alleen wanneer je dit doet merk je nog steeds dat er geen likes op je foto’s komen. Hier lees je vele tips, de do’s en zeker ook de don’ts voor een goed bereik op Instagram!

De voordelen van Instagram voor bedrijven

  • Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen visuele content sneller verwerken dan tekst. Dit maakt Instagram dus het ideale medium om mensen te voorzien van informatie van jouw producten of diensten.
  • Door hashtags komen ook andere bezoekers terecht op je Instagram waardoor je je bereik kan vergroten.
  • Buiten organische posts (de posts die je plaatst als bedrijf) kan je ook adverteren op Instagram. Dit kan met foto’s, carrousel advertenties en video’s.
  • Door Instagram stories kun je je bezoeker ook een kijkje achter de schermen geven. Dit is heel makkelijk toe te passen. Linksboven zie je een plusje staan. Hier klik je op en dan kan je je video opnemen. Heb je de video al opgenomen? Dan heb je daar ook de mogelijkheid om deze te plaatsen! Zo geregeld!

Dus na alle voordelen gaan we snel aan de slag want… Hoe ziet het perfecte account er nou uit?

1. Je zakelijke account

Eén van de belangrijkste onderdelen van een goed zakelijk account is je profielfoto. Is die niet half afgesneden? Komt de naam van je bedrijf goed tot zijn recht? Denk hier goed over na, dit is namelijk het eerste wat je potentiële klant te zien krijgt. Wanneer de klant op je account klikt, is het belangrijk om een goede beschrijving te hebben. Zet in deze beschrijving een korte tekst over je bedrijf en een link waar je klanten naartoe moeten gaan. Wil je meer informatie over hoe je zakelijke account eruit moet zien? Volg dan onze Instagramcursus!

2. Hashtags, hashtags & hashtags!

Hashtags zijn enorm effectief om je foto’s beter zichtbaar te maken. Niet alleen worden je foto’s vaker bekeken wanneer je hashtags op de juiste manier inzet. Door het gebruik van hashtags vergroot je ook je engagement.  Wist je dat een post die op zijn minst één hashtag heeft al gemiddeld 12% meer betrokkenheid heeft?! Dus als je meer interactie wil weet je wat je te doen staat! Het is de perfecte manier om je content onder ogen te brengen bij jouw mogelijke doelgroep.

Maar wat is een hashtag nou precies? Een hashtag op Instagram categoriseert de content. Instagram bundelt ze als het ware samen. Wanneer je potentiële klant bij Instagram iets intypt wat relevant is voor je bedrijf, kan hij zo terecht komen op jouw pagina. Eigenlijk zijn hashtags een soort ‘zoekterm’.

Onder elke afbeelding kan je maximaal 30 hashtags plaatsen. Wat belangrijk is bij het bedenken van deze hashtags is om te kijken of ze zoekvolume hebben. Dit kan je doen door bij zoeken op Instagram je hashtag in te voeren. Dan kan je zien wat voor bereik het heeft. Als voorbeeld nemen we de hashtag #utrecht, deze hashtag heeft een bereik van 2.333.776. De moeite waard om als Utrechtse ondernemer zeker gebruik te maken van deze hashtag!

3. Content creëren & plaatsen

Wanneer je een zakelijk account hebt, kan je in je statistieken goed zien wanneer je berichten het beste doen. Op deze tijden is het dan zeker ook een aanrader om dan te plaatsen.  De beste momenten om een post te plaatsen zijn de volgende in de afbeelding.

Je bereik vergroten? Zo krijg je meer volgers op Instagram

Ook al zijn dit de beste tijden om te plaatsen, is het alsnog goed om te kijken naar wat jouw volgers doen. Het ligt namelijk aan het product wat je verkoopt. Ga eens experimenteren met de tijden waarop je post en kijk waar je potentiële klanten het beste op reageren. Bekijk je eigen account eens. Zie je een stijl terug of is het alles door elkaar? Probeer eens een ritme te creëren. Bijvoorbeeld:

  • Op maandag plaats je een quote om de week goed te beginnen
  • Op woensdag plaats je informatie over je product of andere belangrijke informatie
  • Op vrijdag plaats je informatie een wist je datje

De beste tijden voor de posts kan je uit de afbeelding van hiernaast halen. Plaats je liever in de avond? Kies dan een tijdstip tussen 19:00 en 21:00!

Door een ritme te creëren weten je volgers wat ze kunnen verwachten. Door consistent te posten en een ritme te creëren, creëer je stabiliteit. Door stabiliteit is de kans dat je meer volgers krijgt aanwezig. Ook voor jezelf fijn, je weet waar je aan toe bent en wanneer je weer nieuwe berichten moet maken. Makkelijk om mee te nemen in je planning!

Buiten stabiliteit creëren, is het ook belangrijk om te kijken naar je tone of voice. De tone of voice communiceert of onderstreept, tussen de regels door, de karaktereigenschappen van jouw merk. Het gaat daarbij dus nog niet om wát je zegt maar hoe je het zegt. De tone of voice heeft betrekking op alle communicatie van jouw merk via bijvoorbeeld dus Instagram. Hoe communiceer je nu al naar je klant? Trek de lijn van je communicatie door op al je social media kanalen, dus ook je Instagram. Blijf ook in deze toon communiceren. Zo weet de klant waar hij aan toe is.

Als laatste is het belangrijk om te werken met een contentkalender. Dit kan professioneel op bijvoorbeeld Hootsuite. Maar je kan er ook eentje maken in word. Het voordeel van een bijvoorbeeld Hootsuite is dat je je bericht kan inplannen en zij plaatsen hem voor je. Zo komt je post altijd op de juiste tijd online, ook als jij even niet op je telefoon kan. Je kan het doen zoals je het zelf wilt. Denk hierbij wel na over je ritme!

4. Hoogtepunten op Instagram

Wanneer je ook actief bent met stories wil je deze ergens kunnen terugzien. Dit noemen we hoogtepunten. Als je op je account kijkt zie je rondjes staan. Hier kan je je stories aan koppelen. Doe dit wel in categorieën. Bijvoorbeeld wanneer je een kledingwinkel hebt: Styling, Inspiratie, Webshop, Store, Customers. Door het te verdelen kan je volgers zelf kiezen welke categorie hij wilt zien.

Do’s en don’ts

De do’s:

  • Wees actief aanwezig. Dus plaats regelmatig, reageer op je volgers en op hun foto’s.
  • Zorg voor een juiste tone of voice wat past bij jouw bedrijf.
  • Volg je volgers terug. Zorg voor verbinding met je volgers. Tuurlijk hoef je niet iedereen te volgen die jou volgt, maar het mag best een beetje wederzijds zijn, toch?
  • Hashtags, hashtags & hashtags. Meer hoeven we niet meer te zeggen…
  • Voeg je locatie toe aan je foto.
  • Plaats alleen goede kwaliteit foto’s. Zorg ervoor dat je account professioneel overkomt. Dus geen huis, tuin en keuken foto’s.
  • Zorg voor een ritme op je Instagram.
  • Denk goed na over je onderschriften. Kijk of ze passend zijn bij de producten en het moment van plaatsen.

De don’ts

  • Alleen maar dezelfde soort foto’s plaatsen. Zorg voor gezelligheid op je feed. Uiteindelijk is je feed wat de klant van je ziet, hoe haal je ze nou echt over?
  • Zomaar foto’s kopiëren en ook op jouw Instagram inzetten. Gebruik alleen foto’s waar je toestemming voor hebt gekregen. Er bestaan vele websites waar je de rechten van foto’s kan kopen. Gebruik deze!
  • Geen onderschriften. Wanneer je geen onderschrift plaatst, maak je je foto een stuk minder interessant. Maak duidelijk wat je over wilt brengen.
  • Volgers kopen. Doe dit echt niet. Wat moet je met een gekochte lijst? Je neemt alleen jezelf in de maling en daarbij ook je geloofwaardigheid verdwijnt.
  • Teveel plaatsen. Zorg voor een ritme die je kan volhouden. Wanneer je nu heel enthousiast bent en de tijd ervoor neemt. Kan dit later afzwakken en stel je je volgers teleur. Het is super goed dat je enthousiast bent maar kwaliteit boven kwantiteit!

Wil je meer informatie over Instagram? Volg dan onze Instagramcursus voor meer bereik!

Deze blog is naar aanleiding van de Instagramcusus van Cherry geschreven.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches