Internationaal handel drijven met en door LinkedIn

Als handelsnatie zijn wij, Nederlanders, altijd opgericht om te handelen met anderen. Taalbarrière of cultuurverschillen houden ons dan niet tegen. Men beschouwd het eerder als uitdaging dan een reden om geen contact maken met de betreffende persoon en/of bedrijf. Dat deze handelsgeest ons ver heeft gebracht is duidelijk geworden uit de geschiedenis. Nieuwe landen werden ontdekt en de Nederlanders konden kennis maken met nieuwe producten. Bedrijven werden massaal opgericht en er ontstond een levendige handel, nationaal en internationaal. Tegenwoordig worden de eerste contacten digitaal gelegd.

Digitale oriëntatie

Een van de meest gebruikte middelen is het socialmediakanaal LinkedIn. LinkedIn geeft de mogelijkheid om over de landgrenzen heen te kijken en contacten te leggen met mensen buiten Nederland. Aan de hand van het profiel van iemand leer je bedrijven kennen en zie je welke functie hij/zij heeft. LinkedIn weet de profielen zo weer te geven dat ongeacht in welke taal het profiel en jij hebben, je toch de nodige informatie eruit kan halen. Het is erg belangrijk om je profiel in de juiste taal in te vullen. Zodra iemand met een andere taalbeheersing, jouw profiel bezoekt wordt deze in het Engels weergegeven. Is het iemand die het Nederlands machtig is, dan komt jouw Nederlandse profiel naar voren. Het loont dus om je profiel minimaal in het Nederlands en het Engels te schrijven.

LinkedIn In Europa

Wij kunnen wel schrijven waarom je jouw LinkedIn profiel ook in het Engels moet maken, maar is LinkedIn echt wel zo groot? Is er niet een ander kanaal wat groter is? Toen LinkedIn in 2003 werd opgericht was LinkedIn alleen nog maar in het Engels beschikbaar. Onze handelsgeest had er geen problemen mee en beheerste het Engels al goed. De taalbarrière was totaal geen probleem en dat maakte dat LinkedIn aan een opmars in Nederland begon. Terwijl in andere landen, Duitsland, Frankrijk, Spanje en België de taalbarrière wel een probleem was. Zij hadden toen LinkedIn werd opgericht geen idee wat ze er mee moesten en lieten het platform links liggen. Toen langzaam maar zeker hun talen ook beschikbaar kwamen werd LinkedIn steeds vaker gebruikt. In de landen in Europa, behalve Nederland, is LinkedIn bezig met een opmars. Een flink percentage van de beroepsbevolking in Europa ziet steeds meer het voordeel van LinkedIn, dat hebben wij weergeven in deze top 10:

  1. Nederland (81,79%)
  2. Malta (77,56%)
  3. Verenigd Koninkrijk (75,60%)
  4. Luxemburg (75,37%)
  5. IJsland (71,30%)
  6. Denemarken (67,05%)
  7. Ierland (66,31%)
  8. Frankrijk (59,02%)
  9. België (58,84%)
  10. Zweden (53,62%)

Dat Nederland op nummer één staat is totaal niet verrassend. Wellicht wel het aandeel van Malta of Luxemburg.

Masterclass LinkedIn

In de Masterclass van januari 2020, georganiseerd door Cherry, werd dieper ingegaan waarom deze top 10 kenmerkend is voor Europa. De top 5 van de landen in Europa zijn niet de traditionele, grote industriële landen. Het zijn de kleine(re) landen die afhankelijk zijn van de handel die veelvuldig op LinkedIn zitten. Reden? Zij zijn erg afhankelijk van de handel en maken dus uitgebreid van de mogelijkheden die LinkedIn hun biedt en onderhouden zo digitaal hun netwerk. De grote industriële landen zijn minder afhankelijk van de (internationale) handel en kunnen volstaan met de productie in hun eigen land waardoor zij het nut van LinkedIn nog niet massaal omarmen.

Waarom Nederlanders LinkedIn gebruiken

Uit de eerste inventarisatie bij de Masterclass werd ook duidelijk waarom de Nederlanders LinkedIn gebruiken:

  • als oriëntatie bij (verkoop)gesprekken,
  • om een nieuwe baan te vinden,
  • nieuwe klanten te vinden,
  • om het verkoopproces te starten,
  • je netwerk te onderhouden,
  • om successen te vieren,
  • jezelf te profileren.

LinkedInexpert Jan Willem Alphenaar wist bovenstaande redenen nog verder aan te vullen met het feit dat wij in Nederland overal internet hebben. Hierdoor doen wij alles snel online en is het aanmaken of bijhouden van je LinkedInprofiel erg gemakkelijk geworden. Ook het feit dat men tegenwoordig via de mobiele app veel kan aanpassen maakt dat men vaak gebruik maakt van LinkedIn.

LinkedIn meer inzetten

Door LinkedIn te blijven gebruiken en in te zetten wordt het steeds makkelijker om contacten te leggen met potentiële klanten. Dit wordt erg makkelijk gedaan door een goed en compleet ingevuld profiel. Hoe je dat doet leggen wij je graag uit in een van onze persoonlijke trainingen. Daarnaast komt er een vervolgblog online over LinkedInprofielen. Mis het niet en doe er je voordeel mee. Hieronder hebben wij een deel van de middag samengevat in een video.

Deze blog is naar aanleiding van het LinkedIn Masterclass van Cherry geschreven.