Hoe kun je met een relevante indeling van een website meer conversie realiseren?

In ons vorige blog over een optimale vindbaarheid van je website, gaven we aan dat ook het begrip relevantie een doorslaggevende ranking-factor voor Google begint te worden. Met andere woorden: sluit de content van de website naadloos aan op de specifieke (short én long tail) zoekvragen van jouw publiek en toont de website zo duidelijk mogelijk het gewenste antwoord. Een goede, relevante indeling van je website helpt daarbij.

Minder aanbod op je website betekent meer resultaat

Als ondernemer wil je geen klanten mislopen en ben je -hoe begrijpelijk ook- geneigd het aanbod op je website zo breed mogelijk te houden. Google werkt en webbezoekers denken echter anders, bijna tegenovergesteld! Een websitebezoeker wil zich bij een eerste aanblik op je website zo direct mogelijk begrepen voelen. Een voluit getoond aanbodoverzicht helpt daar niet bij. Als een webbezoeker door het bos de bomen niet meer kan (of wil) zien, haakt hij of zij snel af. Google signaleert dit en devalueert je website.

Ook psychologisch onderzoek wijst uit dat je met minder aanbod op je website veel meer resultaten haalt. Onderzoek in een supermarkt heeft aangetoond dat je meer jam verkoopt als je de keuze beperkt. De onderzoekers ontdekten dat er meer klanten bij de jampotten stopten als zij 24 soorten aanboden: 60 tegen 40 procent. Maar als zij slechts 6 soorten jam in het schap hadden staan, gingen meer klanten over tot aankoop: 30 procent tegen 3 procent. Hoe komt dat? Wanneer zij te veel opties hebben, zijn klanten bang de verkeerde keuze te maken en kiezen ze niet of minder snel.
Help je klant daarom met het maken van die keuze. Biedt geen producten of diensten aan die te veel op elkaar lijken en beperk het aantal producten.


Beperk de keuze en pas dat toe op de indeling van je website

Veel websites zijn opgebouwd vanuit het principe om zoveel mogelijk informatie te bieden zoals in dit voorbeeld. Het algemeen hoofdbeeld met daaronder een ruimte voor long copy en rechts 3 items die opvallen met een actiebutton.


Landingspages hebben de ideale indeling

De trend die inspeelt op Google-relevantie is te om indeling om te zetten naar het vertonen van slechts 1 goede aanbieding/onderwerp, zoals dit schema:

Het hoofdbeeld heeft de juiste koptekst, die direct antwoord geeft op de zoekvraag, en toont meteen de aanbieding met de wenselijke actiebutton. De rest van de pagina is besteed aan het tonen van goede afnemerservaringen en eventueel nadere info.
Deze super-specifieke pagina’s worden ook wel landingspages genoemd. Websites zullen steeds meer gaan bestaan uit een verzameling van dit soort “zoekvraag-specifieke” landingpages.


Je moet dus exact weten niet alleen wat maar ook hoe een klant zoekt

Hoe meer zoekvraag-specifiek des te meer Google de website als relevant bestempelt en hoger rankt. Steeds meer ondernemers zullen daarom exact willen bepalen hoe hun klanten online zoeken, zodat ze daar hun landinspagina’s op kunnen afstemmen met een goede indeling, een scherp aanbod en een minimale keuze. Online marketingbureaus kunnen daar goed bij helpen.


Bekijk hier de video voor nog meer uitleg over een goede aanzet voor de indeling van een zoekvraag-specifieke website:


Twijfel je aan jouw vindbaarheid en aan de indeling van je website en wil je daar eens met een expert over praten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag met een succesvolle indeling op je website.

Bekijk ook onze artikelen met video over gerelateerde onderwerpen:

  1. De vindbaarheid van jouw website
  2. Scoren in Google kost tijd

Wil je meer weten over Google marketing?
Of wil je jouw online marketing compleet uitbesteden?

Neem dan gewoon contact met ons op. Elke goede samenwerking begint met een leuke kennismaking. Bel onze collega Naual vandaag nog en we maken graag een vrijblijvende afspraak. Een berichtje daarvoor sturen via ons contactformulier kan natuurlijk ook.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches