Waarom heeft jouw website CMS onderhoud nodig en hoe zit dat nu?

Een CMS (Content Management Systeem) is de motor van jouw website en stelt je in staat jouw website en de inhoud ervan op eenvoudige wijze te beheren zonder dat je kennis hoeft te hebben van HTML, PHP en MySQL. Velen noemen het CMS een soort online tekstverwerken. Dit klinkt gemakkelijk. Toch heeft elk CMS aardig wat technisch onderhoud nodig, meestal meer en vaker dan men denkt. We lichten dat graag in deze blog toe.

Veruit de meeste websites zijn opgezet op basis van bestaande, online beschikbare templates en de meeste daar weer van zijn open source. WordPress is net als Joomla, Drupal en Typo 3 een dergelijk open source CMS. Dit wil zeggen dat de broncode gratis beschikbaar is en door iedereen gebruikt, gedeeld en aangepast mag worden. 34% van de miljoenen websites is gemaakt in WordPress.
Ontwikkelaars uit de hele wereld zijn bezig met het maken van updates voor dit systeem, veelal vanwege alsmaar strengere veiligheidseisen, maar ook om allerlei functies te verbeteren. Deze ontwikkelaars stellen daar professionele eer in, slijpen hun technische skills ermee bij of proberen extra, slimme functionaliteiten (plug in’s) al dan niet tegen een lichte vergoeding te verkopen, vaak als abonnement. Er zijn duizenden soorten plug in’s: voor het verbeteren van jouw SEO-resultaten, voor het vertalen van jouw website, voor het verder opzetten van webshops, voor het beveiligen van aanmeldprocedures en ga zo maar door.
Andere, minder goedbedoelende ontwikkelaars oftewel hackers zien in elke open source CMS, met haar miljoenen gebruikers, een prachtige kans om op grote schaal schade aan te richten.
Goede ontwikkelaars en slechtbedoelende hackers: het is een oneindig strijdtoneel tussen kat en muis. En het liefst wil de massa gewoon door met hun website, zonder heibel en met zo weinig mogelijk kosten.

Waarom moet je het CMS onderhouden?

Iedereen die denkt na het online zetten van de website niets meer aan het CMS te moeten doen, heeft het helaas mis en loopt risico. Alles wat draait en openstaat voor externe invloeden heeft  onderhoud nodig, vergelijk een CMS wat dat betreft met de motor van een auto. Omdat echter de digitale technische ontwikkelingen vele keren sneller gaan dan die van een automotor moet een CMS  vele malen vaker een APK-onderhoud ondergaan. Het is niet anders. We noemen 3 belangrijke oorzaken.

1. Niets is 100% veilig
Vervelend genoeg, maar waar. Virussen, spyware, malware, gelekte wachtwoorden en meer, het internet is tegenwoordig allesbehalve veilig. Wilt u het risico dat jouw website wordt gehackt verminderen? Dan is het verbeteren van de beveiliging de belangrijkste reden waarom je jouw  WordPress-website regelmatig moet updaten. Door het installeren van updates van de WordPress basisbestanden, plugins en thema’s wordt de beveiliging van jouw website vaak aanzienlijk verbeterd. Ontwikkelaars passen de kwetsbare onderdelen aan zodat deze sterker beveiligd zijn tegen aanvallen van buiten af. Garanties zijn er niet, maar niets of te weinig doen aan het verbeteren van jouw website-beveiliging is tegenwoordig geen optie meer, tenzij je een bak van hackers-ellende over jouw website en wellicht jouw emailverkeer gestort wilt hebben.

2. Oplossen van fouten (bugs) & back-ups
WordPress is dus een open source systeem, ontwikkeld door de massa voor de massa, om het zo maar te zeggen. Bij updates worden foutjes opgelost die in vorige versies van WordPress zijn geconstateerd. Bij het gratis ontwikkelen van software ontkomt men er echter niet aan dat er nieuwe foutjes in de programmatuur sluipen: er zijn geen waterdichte eindcontroles voordat de update de markt in gaat. Om het extra lastig voor de leek te maken: niet elke update is dus gelijk een goede update… De actieve community rondom WordPress is hier scherp op en meldt deze fouten aan de betreffende ontwikkelaars en op relevante internetplatforms. Je moet echt bij zijn, eerst de juiste reviews over de updates doorlezen en zorgvuldig bekijken wat een noodzakelijke, goede update is en welke (nog even) niet. Vervolgens zijn er nog stricte procedures te volgen zoals het maken van de juiste back-ups, zodat bij een onjuiste update de zaken goed en snel opgelost kunnen worden. Dat de ene backup de andere niet is, is weer een hoofdstuk apart.

3. Toevoegen en verbeteren functionaliteit, devices, webbrowsers & plug-ins
Zoals bij veel software, zijn de functionaliteiten binnen het WordPress CMS inmiddels goed doordacht. Maar het kan altijd beter, sneller en handiger en gebruikers willen altijd de mogelijkheden verkennen en uitbreiden. Ook de toepassingen ervan op allerlei soorten devices (mobiel, laptop, iPad, desktop) en zeker ook op talrijke webbrowsers vereist veel vernieuwing binnen het CMS. We hadden het eerder ook al over de vele plug in’s, die beschikbaar zijn en toegevoegd kunnen worden om jouw website verder uit te bouwen en te optimaliseren. Al met al is dit een werkveld dat zeer keurig en stipt bijgehouden moet worden.


Loop geen risico. Laat jouw website door ons onderhouden: instappen en wegrijden!

Onderhoud is dus noodzakelijk en vereist een bepaalde discipline. Ben je in staat de vele ontwikkelingen bij te houden, dan kun je een hoop zelf doen aan onderhoud.
Wil je echter niets onnodig beschadigen en gewoon zonder zorgen werken met een up-to-date en veilig CMS, dan besteed je het onderhoud aan ons uit. Dat kan ook als wij niet zelf de website gemaakt hebben. We doen het eenmalig, maar liever periodiek -je begrijpt inmiddels waarom- op basis van een aantrekkelijke abonnementsvorm.
Veel bedrijven kiezen voor deze laatste vorm. Ze willen veilig werken, niet naar het onderhoud om hoeven te kijken en profiteren van onze aantrekkelijke tarieven. Met ons CMS Onderhoudsplan is het voor hen, zeg maar, elke dag zorgeloos ‘instappen en wegrijden’. En als er onverhoopt toch wat aan de hand is, dan weten wij snel en professioneel de juiste back ups toe te passen en de juiste updates door te voeren.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches