De vrijetijdsbranche, gericht op activiteiten zoals bowlen, lasergamen, virtual reality, karten etc., is aan het veranderen. Steeds vaker bieden locaties meerdere activiteiten op 1 plek. Het is voor zowel de locaties als hun klanten enorm gemakkelijk om activiteiten online te boeken. Maar, de meeste activiteiten hebben andere boekingscriteria, waardoor het lastig was om dit allemaal op 1 online plek te regelen.
Dat moet makkelijker kunnen. Daarom heeft Antal Visser in 2019, toen nog stagiair softwareontwikkeling, de opdracht gekregen om een integraal boekingssysteem te ontwikkelen waar al deze activiteiten verenigd worden in 1 systeem. Het doel van het systeem? Het aan de ene kant makkelijk maken voor een bezoeker om een activiteit te boeken, en aan de andere kant, het vereenvoudigen van het beheer van de boekingsmogelijkheden van de locaties.
Dit systeem is in 5 jaar uitgegroeid tot het Nostium platform met meer dan 100 klanten in 3 landen en nog altijd met Antal als ontwikkelaar.
Een illustratie voor hoe een eenvoudig idee kan uitgroeien tot een serieuze softwareoplossing. Daar is Nostium heel trots op!
De ambities en uitdagingen van Nostium
De ambities van Nostium zijn duidelijk, de groei continueren en het bedrijf uitbreiden ook buiten de grenzen van Nederland. Hierbij is het belangrijk dat Nostium verder gaat met waar ze al mee bezig waren, namelijk professionaliseren.
De huisstijl en de website van Nostium zelf waren hierbij als eerst aan de beurt. Deze waren al vanaf het begin van Nostium in gebruik en waren duidelijk toe aan de volgende stap. De bestaande website van Nostium was namelijk verouderd en voldeed niet meer aan de moderne standaarden voor ontwerp, gebruiksvriendelijkheid en SEO (zoekmachineoptimalisatie).
Tot nu toe heeft Nostium in die 5 jaar alles zelf gedaan, maar met de explosieve groei van het afgelopen jaar (in die tijd is Nostium verdriedubbeld!) is de conclusie getrokken dat dit allemaal niet meer zelf te bolwerken is.
Van oud naar nieuw
Nostium focust zich op dat waar ze echt goed in zijn, namelijk de ontwikkeling van het platform. Daarom heeft Nostium de hulp van Cherry Marketing en Jager & Prooi (onderdeel van Cherry Marketing) ingeschakeld om als eerst de huisstijl te vernieuwen, en daarna een nieuwe moderne website te ontwerpen en te bouwen, waar Nostium de komende jaren weer trots mee naar buiten kan treden.
Voor dit project zijn we als volgt te werk gegaan:
Onderzoek (Jager & Prooi en Cherry Marketing)
- Analyse van de oude website om de belangrijkste knelpunten en verbeterpunten te identificeren.
- Meetings met het Nostium-team om hun visie en specifieke eisen te begrijpen
Ontwerp (Jager & Prooi)
- Ontwikkelen van een nieuwe en frisse huisstijl voor Nostium.
- Ontwerpen van pagina’s en elementen om de structuur en functionaliteit van de nieuwe website te visualiseren (User Experience (UX)).
- Creatie van een modern en strak visueel ontwerp met een focus op branding en gebruiksvriendelijkheid (User Interface (UI)).
Ontwikkeling (Cherry -Marketing)
- Bouw van de website met behulp van de nieuwste webtechnologieën, GSAP en SwiperJS in het Cherry Marketing WordPress CMS.
- Een gebruiksvriendelijke en uitgebreide back-end om het Nostium-team in staat te stellen de website via het CMS eenvoudig bij te werken en te beheren.
Testen en lancering (Cherry-Marketing)
- Uitgebreide tests om ervoor te zorgen dat de website goed functioneert op verschillende apparaten en browsers.
- Optimalisatie van de website voor snelheid en SEO.
Wat heeft dit voor Nostium betekend?
Na het afronden van het project is Nostium zeer tevreden met het resultaat. De website is weer helemaal up-to-date en in lijn met de eisen die bijvoorbeeld door Google worden gesteld. Ook heeft Nostium positivieve feedback ontvangen van klanten.
Nostium is zo tevreden dat het hun doel is geworden om de samenwerking verder te intensiveren en de volgende stap samen te zetten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en online marketing. Wordt vervolgd!