Afbeeldingen en Emotie

Dit artikel is een vervolg op ons blog over Neuromarketing en fijn dat je deze regel leest. Maar de kans is groot, dat je toch eerst naar de onderstaande afbeelding van de baby hebt gekeken. Ons onbewuste brein bestuurt namelijk ons online gedrag meer dan we denken. Dit zogeheten ’reptielenbrein’ kent 7 drijfveren. Marketeers gaan slim met deze drijfveren om, zoals met deze: wie de juiste afbeeldingen en de juiste emotie gebruikt, scoort!

Afbeeldingen: vrouw en kinderen eerst!

Tussen alle soorten informatie reageert ons brein allereerst zeer visueel: afbeeldingen zien we het eerst en daarna pas lezen we de tekst. De uitdrukking, dat 1 beeld meer zegt dan 1000 woorden gaat zeker op bij webbezoekers en daarbij kijken we het liefst naar echte foto’s van echte mensen. Hoe jonger ze zijn des te eerder ze onze aandacht krijgen. Dat komt nu eenmaal door ons oerbrein, die is ingesteld om op onze nakomelingen te passen en ze goed in het oog te houden.
Afbeeldingen van vrouwen scoren daarna het hoogst, zowel bij mannen als bij vrouwen. Niet alleen bij brand, maar ook bij websites geldt absoluut: vrouw en kinderen eerst!
En als we het dan toch over het opzettelijk sturen van onze aandacht hebben: als ze op de afbeelding kijken naar de gewenste actie op je website, stimuleer je webbezoekers aanmerkelijk om daarop te klikken! Zoals dit voorbeeld:

Sinds onze oertijd blijven beelden beter hangen in ons geheugen. Een beeld wordt 20x beter onthouden dan tekst. Niet voor niets investeren bedrijven in een goed bedrijfsembleem, een logo, om die vervolgens als visuele aandachtstrekkers overal waar zinvol, prominent toe te passen.

Kortom, wil je meer aandacht op je website? Gebruik dan goede afbeeldingen. Door de afbeelding op je website bovendien goed te benoemen en te voorzien de juiste alt-tags en titel, die past bij het onderwerp van de pagina, optimaliseer je je website.


Een andere conversiebooster is het gebruik van emotie

Emoties spelen bij online beslissingen en aankopen een belangrijke rol. Dit hebben veel bezoekers zelf niet door, deels omdat dit proces vaak onbewust plaatsvindt. In onze evolutionaire groei hebben we geleerd om snel op ons gevoel, op emoties te beslissen -in de oertijd moest je om te overleven snel kunnen bepalen of iemand vriendelijke of vijandige emoties toonde.
Bij onze websites gaan we dus nog steeds uit van de oude stelling: informatie leidt tot analyse, emotie leidt tot actie! En als een koopactie gewenst is, is het bewust inspelen op emoties een vaak toegepast marketinginstrument. In het algemeen hebben we het dan over emoties als vreugde, verrassen, woede, jaloezie, vertedering en angst. De laatste emotie is verreweg het sterkst. en met name het vermijden van de pijn die dat veroorzaakt. Een bijzonder actuele (sociale) angstvermijding is FOMO (Fear of missing out): de angst om iets te missen ten opzichte van anderen.

FOMO
Hoe groot onze ego ook is, we willen niet buiten de groep belanden. Dus schaffen we massaal dezelfde computer of telefoon aan om ‘bij te blijven’, om maar een voorbeeld te noemen.
Met al onze goedbedoelde recensies, duimpjes en sterren aan hotels, restaurants en webshops proberen we onbewust anderen te overtuigen vooral dezelfde keuzes te maken als wij.
Eén van de motivaties achter het vertellen over onze keuzes is de hoop dat ook anderen deze ervaring niet willen missen. Het delen van deze ervaringen die je niet zou mogen missen zorgt voor onderlinge verbinding en status (bron: marketingtermen.nl). Als consument zijn we bereid daar veel over te hebben om de stress voor FOMO te vermijden. Marketeers spelen hier handig op in, bijvoorbeeld door themadagen te benoemen en daar pakkende aanbiedingen voor te verzinnen, die “je niet mag missen”. Moederdag, Sinterklaas zijn hiervan de traditionele versies, Singles Day en Black Friday meer moderne varianten. Je krijgt daarbij het onrustige gevoel dat als zoveel anderen het doen, dat jij het daarom ook moet meedoen.


Bekijk hier de video’s voor nog meer uitleg over hoe ons brein werkt op Afbeeldingen

en op Emotie:


Aan de slag met je website

Twijfel je aan jouw online vindbaarheid en aan een juiste emotionele verleiding ervan en wil je daar eens met ons als expert over praten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag met een succesvolle opzet van je website.


Bekijk ook onze artikelen met video over gerelateerde onderwerpen:

  1. Wie het brein negeert, verliest
  2. De indeling van jouw website

Wil je meer weten over Google marketing?
Of wil je jouw online marketing compleet uitbesteden?

Neem dan gewoon contact met ons op. Elke goede samenwerking begint met een leuke kennismaking. Bel onze collega Naual vandaag nog en we maken graag een vrijblijvende afspraak. Een berichtje daarvoor sturen via ons contactformulier kan natuurlijk ook.

Categorieën.

Waarom Cherry.

  • Conversiegerichte werkwijze
  • Direct persoonlijke support
  • Juiste mix van online én offline communicatie
  • Voor elke onderneming een aanpak op maat
  • Ervaren in een grote diversiteit branches